Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba kończy rok pracy

12 lipca mija rok, odkąd Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przesłał nam swoje pierwsze zdjęcie. Teleskop został wyniesiony w 2021 roku i od tamtej pory nieustannie dostarcza nam niesamowitych zdjęć z odległych galaktyk, atmosfer planet spoza naszego Układu Słonecznego oraz nowych spojrzeń na najbliższe nam planety. NASA będzie obchodziła rocznicę działalności Webba aż przez trzy dni.

Teleskop Jamesa Webba wykorzystuje światło podczerwieni do obserwowania wszechświata. Został on nazwany na cześć Jamesa Webba, drugiego administratora NASA. Badania koncentrują się przede wszystkim na obserwacjach odległych galaktyk w celu zrozumienia ich formowania się i ewolucji, rejestrowaniu pierwszych gwiazd powstałych po Wielkim Wybuchu czy badaniu obcych systemów planetarnych.

Rocznica rozpoczęcia pracy naukowej Webba

NASA od dzisiaj zaczyna trzydniową celebrację pierwszej rocznicy rozpoczęcia pracy naukowej Webba. Wydarzenie będzie poświęcone przede wszystkim upamiętnieniu pierwszego roku pracy Kosmicznego Teleskopu oraz podsumowaniu jego odkryć. W całych Stanach Zjednoczonych będą miały miejsce różne imprezy, zarówno stacjonarnie, jak i online.

Webb jest największym, najpotężniejszym i najbardziej dopracowanym teleskopem kosmicznym, jaki kiedykolwiek wyszedł spod ludzkich rąk. Od czasu swojej działalności, czyli od momentu, gdy dostarczył nam pierwsze zdjęcie, nieustannie pokazuje nam zachwycające obrazy najdalszych galaktyk, szczegółowe widoki na atmosfery obcych planet oraz nowe spojrzenia na planety z naszego Układu Słonecznego.

Wydarzenie rozpoczyna się dzisiaj od opublikowania w Internecie najnowszego zdjęcia wykonanego przez Teleskop Webba. Mając na uwadze to, że nie zostało udostępnione od razu, możemy być pewni, że będzie równie zachwycające, jak poprzednie. Po otwarciu wydarzeń z okazji rocznicy Webba nastąpią bloki wywiadów z ekspertami, którzy pracowali bądź nadal pracują przy misji najpotężniejszego teleskopu kosmicznego w historii.

Jedne z najlepszych zdjęć Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba

Jednym z najbardziej znanych, a moim zdaniem jednym z najbardziej zachwycających zdjęć wykonanych przez Teleskop Jamesa Webba jest obraz „Filary Stworzenia” w Mgławicy Orzeł.

Zobrazowanie widmowej Galaktyki ukazanej w niesamowitych szczegółach.

Odkrycie tajemnic Mgławicy Pierścień Południowy. Słabsza gwiazda w centrum tej sceny od tysięcy lat wysyła pierścienie gazu i pyłu we wszystkich kierunkach.

Znalezienie najstarszych galaktyk w historii.

Najważniejsze odkrycia Teleskopu Webba

Wiele z opublikowanych wyżej zdjęć stanowi już niebywały dorobek w karierze Teleskopu Webba. Do innych ważnych odkryć zalicza się to, że dzięki temu, że widzi dalej i wyraźniej niż jakikolwiek teleskop dotąd, udało się zidentyfikować jedne z najstarszych galaktyk, być może starsze o 150 milionów lat niż najstarsze zidentyfikowane przez Hubble’a.

Co więcej, Webb jest w stanie zebrać na tyle dużo światła pochodzącego z obiektów we wszechświecie, że może zidentyfikować, z czego są zbudowane, oraz w jaki sposób się poruszają. Dzięki temu udało się zidentyfikować skład atmosfery egzoplanety WASP-39b znajdującej się około 700 lat świetlnych od Ziemi.

Webbowi udało się również uchwycić chmury na Tytanie, czyli jednym z księżyców Saturna, dzięki przechwyconym danym atmosferycznym z dziwnego księżyca.

Zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba są udostępniane przez użytkowników na całym świecie i bardzo szybko zyskują na popularności. Nikogo zapewne to nie dziwi, ponieważ patrząc na te obrazy, nie można wyjść z zachwytu, jak szczegółowo przedstawione są poszczególne obiekty wszechświata. Oczywiście w zestawieniu brakuje wielu innych zdjęć, jednak te z 2022 roku wydają się być istotniejsze jeżeli chodzi o celebrowanie rocznicy działalności Webba.