Latający spodek? Nie, to sonda z największymi panelami solarnymi w historii

Sonda Lucy będzie wyposażona w największe w historii okrągłe panele solarne. Amerykanie czynią ostatnie przygotowania do wielkiej misji zbadania Planetoid Trojańskich, orbitujących pomiędzy Marsem a Jowiszem.

Ogromne panele solarne sondy Lucy /NASA

12-letnia misja ma rozpocząć się 16 października bieżącego roku, czyli już w najbliższy weekend. Obejrzyjcie jej start razem z nami, dzięki transmisji na żywo, którą będziecie mogli zobaczyć na łamach serwisu GeekWeek.pl. Sonda ma zostać wyniesiona na ziemską orbitę z przylądka Canaveral na szczycie rakiety Atlas V. Pojazd został ochrzczony nazwą Lucy, który jest nawiązaniem do nazwy słynnego szkieletu hominina Lucy.

Został on odkryty w 1974 roku w dolinie rzeki Auasz w Etiopii. Dzięki niemu poznaliśmy historię ewolucji istot człekokształtnych. Analogicznie, badania sondy Lucy mogą pomóc w odkryciu skamieniałości pozostałych po formowaniu się i ewolucji planet.

NASA opublikowała bardzo ciekawe zdjęcie jednego z paneli solarnych sondy. Często bowiem bywa, że wszyscy zainteresowani są śledzeniem samej misji i analizą zebranych danych, pomijając sam wygląd i specyfikę urządzenia, które w przedsięwzięciach odgrywają kluczową rolę.

Panel solarny jest ogromny, a trzeba tutaj dodać, że pojazd jest wyposażony w dwa takie urządzenia. Są one niezbędne do tej misji, gdyż będzie ona realizowana za orbitą Marsa, zatem dociera tam mało promieni słonecznych. Misja Lucy ma potrwać aż 12 lat, ponieważ pojazd nie będzie posiadał wydajnego napędu, tylko korzystał w swojej podróży z asyst grawitacyjnych obcych ciał niebieskich. Taka podróż, niestety trwa dłużej.

Na pokładzie pojazdu znajdą się czujniki i kamery wysokiej rozdzielczości. Z ich pomocą badacze będą mogli zmapować w 3D powierzchnię niezwykle starych planetoid, a także poznać ich skład. Możemy oczekiwać publikacji niezwykle pięknych obrazów tych tajemniczych obiektów.

Naukowcy z NASA Goddard w Greenbelt tłumaczą, że Lucy rozpocznie pierwsze wstępne badania Planetoid Trojańskich w 2025 roku, ale dopiero w 2027 roku inżynierowie wybiorą kilka z nich i do roku 2033 przyjrzą się im bliżej. Na dobry początek zostanie zbadania planetoida 52246 Donaldjohanson. Wówczas powinniśmy zdobyć tak potężną ilość niezwykle ciekawych informacji, że na ich podstawie będziemy mogli zrozumieć całą historię formowania się Układu Słonecznego, a w tym również naszej planety.

Dowiedz się więcej na temat: Sonda kosmiczna | Lucy | Kosmos | planetoidy trojańskie | astronomowie | NASA | geekowski