Zobacz nowe, spektakularne obrazy największej planety Układu Słonecznego [ZDJĘCIA]

NASA opublikowała kolejne zapierające dech obrazy Jowisza wykonane z pokładu sondy Juno, która od kilku lat orbituje wokół planety i odkrywa dla nas jej największe tajemnice. Gęsta atmosfera wciąż zadziwia naukowców.

Ostatnie dwa zbliżenia pojazdu Juno do tego gazowego olbrzyma nastąpiły 10 kwietnia i 2 czerwca. Astronomowie kolejny raz wykorzystali ten moment do wykonania pomiarów gęstej atmosfery planety. Przy okazji kamery znajdujące się na pokładzie sondy zrobiły kilka obrazów.

Jak zwykle możemy zachwycić się niesamowitymi strukturami, które tworzone są przez różne warstwy gęstych obłoków. Atmosfera zmienia tak tam tak dynamicznie, że za każdym razem, gdy sonda wykonuje obrazy globu, wygląda on na nich zupełnie inaczej.

Pod koniec ubiegłego roku, NASA opublikowała niesamowite obrazy aż 6 cyklonów wirujących wokół centralnego, znajdującego się na biegunie południowym. Naukowcy wskazują, że są to zjawiska niezależne i nie połączą się ze sobą. Wiry utworzyły coś niezwykłego, bo formację na kształt sześciokąta. Razem ich powierzchnia jest większa od naszej planety.

Zjawisko sięga ok. 70 kilometrów wgłąb gęstej atmosfery Jowisza. Wiatry wiejące w nim osiągają 360 km/h. Astronomowie wciąż niewiele wiedzą o tych zjawiskach, ale mają nadzieję, że sonda Juno prześle na Ziemię więcej cennych danych na ich temat w trakcie kolejnych bliskich przelotów.

Badania wykonywane przez Juno pokazały nam, że gęsta atmosfera giganta składa się z trzech warstw. Najwyższą stanowi głównie amoniak, środkową amoniak oraz siarka, a w najniższej znajduje się woda i lód. Teraz wszystko w rękach inżynierów odpowiedzialnych za misję sondy Juno, którzy będą musieli wykorzystać jej bliskie przeloty nad planetą oraz zainstalowany na jej pokładzie spektrometr na podczerwień i radiometr mikrofalowy do lepszego zmapowania głębi Wielkiej Czerwonej Plamy.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA