Dzwoni bank ING? Uważaj, możesz rozmawiać z oszustem
Cyberprzestępcy po raz kolejny wykorzystują wizerunek banku ING Banku Śląskiego. W ataku spoofingowym podszywają się pod pracownika infolinii placówki, ale nie tylko. Skłonić do działania ma nas strach wynikający z potencjalnej utraty gotówki. Zobacz, co możesz usłyszeć podczas rozmowy i jak nie dać się oszukać.
Informacja o zagrożeniu pojawia się po zalogowaniu na konto bankowe w aplikacji Moje ING. Dostępna jest również na stronie internetowej banku. Oszuści dzwonią do klientów placówki, podając się za pracownika banku, ale i agenta Centralnego Biura Śledczego.
Jak możemy przeczytać w powiadomieniu, jednym ze scenariuszy wykorzystywanym przez oszustów jest poinformowanie nas o niezgodnym z prawem działaniu pracownika banku, co może poskutkować utratą naszych finansów. Tłumacząc się ochroną pieniędzy i chęcią domniemanego przyłapania sprawcy, mają nas namawiać do zawnioskowania o pożyczkę, wypłatę sporej sumy albo wpłacenie jakiejś kwoty BLIKIEM na wskazane konto. Jeśli to zrobimy, stracimy fundusze.
Możliwe też, że próba oszustwa będzie wyglądała nieco inaczej. Skontaktować się z nami może automat, który podczas rozmowy przedstawi nam ofertę wzięcia pożyczki. Następnie mamy otrzymać instrukcję, w której znajduje się prośba o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Przekazane dane trafiłyby w ręce oszustów, którzy wykorzystaliby je do kradzieży pieniędzy.
Niewykluczone, że rozmówca poprosi nas o zainstalowanie aplikacji na naszym urządzeniu, argumentując prośbę potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa itp. W rzeczywistości tego typu oprogramowanie przekazuje przestępcom zdalny dostęp do sprzętu.
Podejrzany telefon? Ważna jest rozwaga
Gdy ktoś dzwoni i podaje się za pracownika banku, przede wszystkim musimy zachować spokój oraz trzeźwość umysłu. W przypadku pojawienia się wątpliwości co do tego, czy osoba, z którą rozmawiamy, faktycznie jest tą, za którą się podaje, możemy się rozłączyć i samodzielnie wybrać numer infolinii, jaki znajdziemy na stronie banku.
- Zastanów się kilka razy przed podjęciem jakiejkolwiek czynności.
- Nie instaluj żadnego oprogramowania, nawet jeśli ktoś do tego namawia.
- Nie podawaj nikomu swojego loginu i hasła do konta bankowego.
- Kod BLIK przekazuj jedynie zaufanym, znanym nam osobom.