Ostrzeżenie dla klientów mBanku. Uwaga na dzwoniących oszustów!
Oszuści robią się coraz sprytniejsi. Kontaktują się telefonicznie z nieświadomymi klientami, zdobywają ich zaufanie, podając się między innymi za pracowników placówki, a potem namawiają do przekazania im kontroli nad urządzeniami. Oczywiście nie wprost - przykrywką jest bezpieczeństwo klienta. 42 6 300 800, 783 300 800 i 801 300 800 - jeśli dzwonił do ciebie któryś z tych numerów, to lepiej nie odbieraj, bo to nie mBank. Po drugiej stronie słuchawki czeka oszust.
Niedawno informowaliśmy o zagrożeniu czyhającym na klientów banku Millennium. To nie jedyny podmiot, jakiego wizerunek został wykorzystany przez oszustów. Na stronie internetowej mBanku pojawiło się ostrzeżenie przed połączeniami telefonicznymi, jakie wykonują do nas przestępcy. Mogliśmy je też dostrzec na profilu banku na Twitterze.
Jak czytamy w ogłoszeniu na stronie banku, oszuści mają się podawać za pracowników placówki albo innych instytucji, w tym policji. Dzwonią, podając różne powody. Między innymi pod pretekstem weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku albo w sprawie kradzieży tożsamości, finansów czy danych, ale i zainwestowania pieniędzy w zakup kryptowalut lub akcji różnych firm, obiecując szybki zysk. Przestępcy mają imitować połączenie z trzech numerów:
- 42 6 300 800,
- 783 300 800,
- 801 300 800.
Warto je sobie zapisać, ponieważ jak zaznacza mBank, jeśli zobaczymy któryś z nich na ekranie swojego telefonu, możemy być pewni, że dzwonią do nas oszuści. Sam bank nie korzysta z tych numerów do połączeń z klientami. Przestępcy mają korzystać z aplikacji, które umożliwiają podszywanie się pod konkretne numery.
Sposób działania oszustów - wzbudzają zaufanie, namawiają do zainstalowania aplikacji
Jak podaje bank, oszuści mają opracowany schemat działania. Najpierw usypiają naszą czujność, opowiadając o tym, że nie powinniśmy podawać swoich wrażliwych danych przez telefon. Następnie namawiają do zainstalowania oprogramowania, które ma być "aplikacją bezpieczeństwa", a w rzeczywistości przekazuje im zdalny dostęp do urządzenia. Później namawiają na wpłatę pieniędzy na specjalne konto i próbują wyłudzić kod BLIK celem autoryzacji transakcji.
Zadzwonili do mnie oszuści. Co robić?
W przypadku, gdy spotka nas taka sytuacja, należy przerwać rozmowę i pod żadnym pozorem nie wykonywać czynności, do których nas namawiano. Zdarzenie można zgłosić na infolinii mBanku, dzwoniąc pod numer 42 6 300 800.