Twoja paczka została wstrzymana. Dziwny SMS. Kto go wysyła?

W ostatnich tygodniach nasiliły się przypadki oszustw SMS, w których przestępcy podszywają się pod renomowane firmy kurierskie, informując o rzekomych problemach z dostawą paczki. Wiadomości, często wysyłane z numerów zaczynających się od +91, zawierają linki prowadzące do fałszywych stron internetowych. Kliknięcie linku może skutkować wyłudzeniem danych osobowych lub finansowych.

Taki sms lepiej zignorować, żeby nie było problemów.
Taki sms lepiej zignorować, żeby nie było problemów. 123RF/PICSEL

SMS z numeru +91: Uwaga na oszustwo

W ostatnim czasie nasiliły się przypadki oszustw SMS, w których nadawcy podszywają się pod renomowane firmy kurierskie. Najnowsze zgłoszenia dotyczą wiadomości wysyłanych z numerów z kierunkowym +91, wskazującym na Indie. Oszuści informują w nich o rzekomych problemach z dostawą paczki, zachęcając do "zaktualizowania adresu" poprzez kliknięcie załączonego linku. Ten link prowadzi do fałszywej strony, której celem jest wyłudzenie danych.

Wiadomości o treści typu "Twoja paczka dotarła do stacji przeładunkowej, ale nie może zostać dostarczona z powodu niekompletnych informacji..." są też rozsyłane z wielu innych zagranicznych numerów. Użytkownicy, którzy nieświadomie klikną załączony link, ryzykują utratą swoich oszczędności, gdyż strona prosi o dane logowania do bankowości internetowej lub dane karty płatniczej.

Oszuści wykorzystują fakt, że wakacyjny okres sprzyja większemu roztargnieniu odbiorców. Wiadomości są zaprojektowane tak, aby wyglądały na autentyczne, wywołując presję na szybkie działanie. Zawsze warto dokładnie sprawdzić każdy SMS, szczególnie ten dotyczący dostaw paczek, i nie klikać podejrzanych linków. Zachowanie ostrożności i zdrowego rozsądku jest kluczowe dla uniknięcia pułapki zastawionej przez oszustów.

Co zrobić, gdy dostaniesz dziwny SMS z numeru +91?

W przypadku otrzymania SMS-a z numeru +91, szczególnie jeśli zawiera on informację o rzekomych problemach z dostawą paczki, kluczowe jest zachowanie spokoju i ostrożności. Pierwszym krokiem jest unikanie klikania w jakiekolwiek linki zawarte w wiadomości. Tego rodzaju odnośniki często prowadzą do fałszywych stron internetowych, które mają na celu wyłudzenie danych osobowych, danych logowania do banku lub numerów kart płatniczych. Zamiast tego, należy zweryfikować autentyczność wiadomości poprzez bezpośredni kontakt z firmą kurierską, której nazwa pojawia się w SMS-ie, korzystając z oficjalnych kanałów kontaktu dostępnych na stronie internetowej tej firmy.

Jeśli przypadkowo klikniemy link i podamy swoje dane, należy natychmiast podjąć kroki w celu zabezpieczenia finansów. Skontaktujmy się ze swoim bankiem, zgłaszając możliwe zagrożenie i prośbę o monitorowanie konta w celu wykrycia podejrzanych transakcji. W przypadku udostępnienia danych karty płatniczej należy rozważyć jej zablokowanie i zamówienie nowej.

Incydent warto też zgłosić odpowiednim instytucjom. Można to zrobić za pośrednictwem CERT Polska, przekazując podejrzaną wiadomość SMS na numer 8080 lub za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej pod adresem incydent.cert.pl. Zgłoszenie incydentu pomaga w monitorowaniu i zwalczaniu działań cyberoszustów, a także przyczynia się do ochrony innych osób przed podobnymi próbami wyłudzenia.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

***

Przeczytaj też:

„Polacy za granicą”: Posiadłość należała do Tori Amos. Polka nim rozporządzaPolsat Play
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas