Polski Solaris zaprezentuje nowy eko-autobus o napędzie wodorowym

Autobusy o napędzie wodorowym cieszą się coraz większą popularnością na świecie, a także w Polsce. Niedawno Ursus zaprezentował swój autobus o takim eko-napędzie, a niebawem uczyni to Solaris.

Premiera ma nastąpić w przyszłym roku. Nowy autobus o napędzie elektryczno-wodorowym będzie bazował na ogniwie paliwowym z Urbino 12 hydrogen i dodatkowym akumulatorze.

Autobus ma mieć długość 12 metrów, zabierze na swój pokład do 80 pasażerów i na jednym tankowaniu będzie mógł przejechać do 350 kilometrów.

Dodatkowe akumulatory Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, posłużą do zasilania elektroniki pojazdu w chwili, gdy nastąpi szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dzięki temu, bateria będzie wspierała napęd elektryczny, a autobus będzie mógł być normalnie eksploatowany.

Reklama

Nowy hybrydowy autobus będzie dysponował silnikami elektrycznymi o mocy 60 kW. Solaris informuje, że pojazd będzie rozwinięciem koncepcji zaprezentowanej w 2014 roku. Połączenie napędu wodorowego i akumulatorów znanych ze zwykłych pojazdów elektrycznych ma zapewnić autobusowi znacznie większy zasięg.

Fot. Solaris.

Firma dokonała wielu modyfikacji koncepcji, w tym obniżyła masę pojazdu i zwiększyła bezpieczeństwo ogniw paliwowych. Pojazd jest lżejszy od typowego autobusu elektrycznego. W nowym Solarisie, butle będą wykonane z kompozytów i zainstalowane zostaną na dachu pojazdu. Ich masa będzie niższa od 20 procent. Zadbano też o obniżenie zużycia energii w pojeździe, przez zastosowanie systemu komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2, który pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego.

„Autobusy wodorowe mają wszelkie predyspozycje, by zaistnieć szerzej na rynku: są tanie w eksploatacji, lżejsze od autobusów elektrycznych, mają zasięg wystarczający na przejechanie 350 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru i są całkowicie bezemisyjne. Jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna” – powiedział wiceprezes Solaris Bus & Coach Dariusz Michalak.

Niedawno swój autobus wodorowy o nazwie City Smile Fuel Cell Electric Bus zaprezentował Ursus. Firma zapowiedziała, że maksymalny zasięg wodorowego autobusu, który zamiast spalin będzie emitował tylko parę wodną, będzie wynosił 450 kilometrów. Pojazd będzie spalał ok. 7 kilogramów wodoru na 100 kilometrów. Autobus będzie mógł przewozić 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Jego projektanci zadbali, aby siedzeń mógł być przebudowywany w zależności od zapotrzebowania.

Źródło: GeekWeek.pl/Solaris / Fot. Solaris

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy