W Polsce coraz więcej szybszych torów. Pociągi przyspieszają
Pociągi w Polsce jeżdżą coraz szybciej. W porównaniu do września zeszłego roku zauważono, że składy pasażerskie przyspieszyły na odcinkach o łącznej długości prawie 1700 kilometrów. W przypadku pociągów towarowych jest to jeszcze więcej. Stało się to możliwe za sprawą inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zainteresowanie pociągami w Polsce rośnie, co potwierdzają rekordowe wyniki poszczególnych przewoźników, ale też dane udostępniane przez Urząd Transportu Kolejowego. Polacy coraz chętniej wybierają się w podróż tego typu środkami transportu i okazuje się, że liczne inwestycje prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe przekładają się na wzrost prędkości.
Pociągi w Polsce jeżdżą coraz szybciej dzięki inwestycjom PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe zdają sobie sprawę z rosnącego zainteresowania koleją i od miesięcy trwają różne inwestycje związane z budową nowych linii oraz modernizacją istniejących szlaków. To pozwala na rozpędzanie pociągów do coraz większych prędkości.
W porównaniu do września 2024 r. pociągi pasażerskie osiągały większe prędkości na odcinkach o łącznej długości blisko 1700 kilometrów. Zmiany nastąpiły m.in. wraz z powakacyjnymi korektami w rozkładzie jazdy.
Z informacji przekazanych przez Rafała Wilgusiaka z biura prasowego PKP PLK wynika, że w ciągu 12 miesięcy tradycyjne składy wagonowe jeżdżą po torach szybciej na odcinkach o łącznej długości 1186 kilometrów. Natomiast w przypadku szynobusów jest to 1697 kilometrów. Dotyczy to różnych tras m.in. na odcinkach z Warszawy do różnych miast czy połączenia Katowice - Legnica.
PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują w "szybkie tory"
Zwiększanie prędkości pociągów staje się możliwe dzięki licznym pracom związanym z poprawą infrastruktury kolejowej. Pozwala to na ulepszanie parametrów technicznych sieci kolejowych, a co za tym idzie, rozpędzanie składów do wyższych wartości.
Dotyczy to nie tylko pociągów pasażerskich, ale też składów towarowych. W tym drugim przypadku wzrost prędkości w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano na odcinkach o łącznej długości 1868 kilometrów.
Jeszcze lepiej sytuacja wygląda w przypadku zwiększenia maksymalnego nacisku. Tutaj mówi się o torach o łącznej długości 2160 kilometrów, gdzie parametr podniesiono do 221 kN. W ten sposób trasami mogą poruszać się cięższe pociągi i dotyczy to m.in. połączeń Wrocław - Międzylesie, Warszawa - Białystok, Szczecin - Poznań oraz Chorzów - Tczew.