Pociągi w Polsce pojadą z prędkością 350 km/h. Kto o tym zdecydował?
Pociągi w Polsce po 2030 r. mają jeździć z prędkością nawet 350 km/h. Jest to jedno z założeń Kolei Dużych Prędkości, ale kto podjął taką decyzję, skoro wcześniej mówiono o 250 km/h? Odpowiedź na to pytanie ujawnia nam interpelacja wysłana przez jednego z posłów do Ministerstwa Infrastruktury.

Kolej Dużych Prędkości to ambitny projekt, który związany jest z CPK. Pierwotnie zakładano, że pociągi w Polsce po nowej linii Y pojadą z prędkością 250 km/h. Potem jednak doszło do zmiany. Dziś już mówi się o jeździe nawet z prędkością 350 km/h. Kto o tym zdecydował?
Decyzję o prędkości KDP podjął pełnomocnik rządu ds. CPK
CPK zakłada obecnie, że Kolej Dużych Prędkości pozwoli pociągom w Polsce rozwijać prędkość nawet 350 km/h. Taką decyzję podjął wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, który sprawuje też funkcję pełnomocnika rządu ds. CPK. Skąd to wiemy?
Jeden z posłów PiS-u, Marcin Horała złożył do Ministerstwa Infrastruktury interpelację dotyczącą zwiększenia prędkości pociągów do 350 km/h. W zapytaniu oczekiwał odpowiedzi na dwa pytania. Pierwsze dotyczyło osoby, która podjęła taką decyzję. Drugie związane było z analizami je poprzedzającymi oraz ich wykonawcami.
Maciej Lasek przyznał, że to on zdecydował o zwiększeniu prędkości pociągów do 350 km/h na liniach KDP, a dokładniej na "Y", czyli mającej połączyć cztery z pięciu największych miast w Polsce. Mowa oczywiście o trasie Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław/Poznań. Analizy przeprowadziła spółka CPK bazując m.in. na danych z Pasażerskiego Modelu Transportowego. Wykorzystano również modele mikrosymulacyjne czy prognozy ludności GUS-u.
Po co pociągi w Polsce mają jeździć z prędkością 350 km/h?
Oczywiście warto też odpowiedzieć na pytanie: po co tak szybka kolej w Polsce? Szybsze pociągi pozwolą po prostu skrócić czasy przejazdów. Maciej Lasek wyjaśnia to w następujący sposób:
Należy zaznaczyć, że zmniejszenie czasu przejazdu na linii "Y" przełoży się na skrócenie, a tym samym zwiększenie atrakcyjności podróży koleją w dłuższych relacjach […]. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie czasu jazdy z Warszawy do Szczecina w ok. 3,5 godziny, a do Berlina – nieznacznie powyżej 4 godzin. Szybciej będzie można podróżować też w takich relacjach jak np.: Białystok – Wrocław – Jelenia Góra, Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin czy Lublin – Wrocław/Poznań
Prowadzone analizy wykazały również, że zwiększenie prędkości pociągów umożliwi zakup taboru w mniejszej liczbie. CPK uważa, że przy wariancie V300-V350 zapotrzebowanie na pojazdy EZT w porównaniu do V250 jest mniejsze o 14 składów.
Ponadto Maciej Lasek przypomina, że prędkość 350 km/h dla KDP brano pod uwagę już kilka lat temu. Podczas pierwotnych planów związanych z budową nowej sieci. Mniejsza 250 km/h zakładana była w ramach prędkości eksploatacyjnej podczas oddania trasy do użytku. Warto dodać, że na linii "Y" mają jeździć także niemieckie pociągi. Mowa o składach ICE 3neo, które testowane są na odcinku w Żmigrodzie.