Superszybkie niemieckie pociągi ICE 3neo będą jeździły w Polsce. Padła data
ICE 3neo to superszybkie pociągi, które będą jeździły nie tylko po torach w Niemczech. Deutsche Bahn planuje wykorzystać te składy do połączeń transgranicznych m.in. we Francji i Polsce. W naszym kraju już znajduje się już jeden pociąg ICE 3neo produkcji Siemens Mobility, który będzie testowany na specjalnym torze w Żmigrodzie.

Niedawno pisaliśmy, że na torach w jednym z miast w Polsce dostrzeżono superszybki pociąg z Niemiec. Mowa o składzie ICE 3neo klasy Velaro, który został wyprodukowany przez Siemens Mobility. Producent przekazał, że pojazd pojawił się w naszym kraju nieprzypadkowo. Głos w tej sprawie zabrały także Koleje Niemieckie, czyli Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn chce wprowadzić pociągi ICE 3neo na polskie tory
Skład dostrzeżony niedawno na torze w kraju jest w barwach Deutsche Bahn. Pociąg ICE 3neo został sprowadzony do Polski na testy, które będą odbywać się na odcinku doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Po co, skoro pojazd ma jeździć w Niemczech?
W rzeczywistości Deutsche Bahn ma większe plany związane z wykorzystaniem składów ICE 3neo. Te superszybkie pociągi mają jeździć nie tylko między miastami za naszą zachodnią granicą. Koleje Niemieckie chcą je przeznaczyć do realizowania połączeń transgranicznych z Polską, Francją, Belgią i Holandią.
Chcemy również w przyszłości połączyć Berlin i Warszawę poprzez ICE. Aby to osiągnąć, zwiększamy międzynarodowy zasięg ICE 3neo i inwestujemy dodatkowe 200 milionów euro w homologację naszego flagowego pociągu w Polsce i Francji. To dalsza inwestycja w integrację kolejową Europy
"Rozkwit międzynarodowego transportu dalekobieżnego pokazuje, że nasza strategia rozwoju jest słuszna. Uwolnimy pełny potencjał transportu dalekobieżnego w całej Europie, jeśli teraz zostaną podjęte odpowiednie działania infrastrukturalne" - dodaje dr Michael Peterson.
Superszybki pociąg ICE 3neo zostanie przystosowany do jazdy w Polsce
Deutsche Bahn zamówiło łącznie 90 pociągów ICE 3neo, które dostarczy Siemens Mobility. Pierwsze składy trafiły do użytku jesienią 2022 r. Natomiast nieco ponad rok temu Koleje Niemieckie zaczęły zastępować nimi starsze pojazdy. Te, które będą jeździły po polskich torach, muszą zostać odpowiednio przygotowane.
Koleje Niemieckie chcą przeznaczyć nawet 32 pociągi ICE 3neo do obsługi połączeń z Francją i Polską. Jednak muszą one uzyskać homologację i dostać odpowiednie rozwiązania, które zapewnią możliwość jazdy po rodzimych torach. Dlatego zdecydowano się na testy w ośrodku w Żmigrodzie. Pozwoli to odpowiednio dostosować pojazdy przed wprowadzeniem ich do użytku. Kiedy to nastąpi?
Kiedy szybkie pociągi Deutsche Bahn pojadą w Polsce?
W kraju nie ma jeszcze odpowiedniej infrastruktury, która pozwoliłaby wykorzystać pełny potencjał tak szybkich pociągów. Realizacją projektów Kolei Dużych Prędkości zajmie się m.in. CPK, które zbuduje nową linię Y łączącą cztery z pięciu największych miast w Polsce. To zapewne po niej pojadą pierwsze składy ICE 3neo, ale nie nastąpi to szybciej, jak dopiero po 2030 r.
Polski resort infrastruktury już wcześniej wspominał, że odcinek Y łączący Warszawę z Poznaniem powinien zostać pociągnięty do Berlina. Pozwoli to na pełne wykorzystanie połączeń transgranicznych z naszym zachodnim sąsiadem. Rozmowy prowadzone z Niemcami pokazały, że kraj rzeczywiście wykazuje zainteresowanie tym pomysłem.