CPK: linia kolejowa Y przyspieszy pociągi przed końcem inwestycji

CPK poinformowało, że linia kolejowa Y, która ma połączyć 4 z 5 największych miast w Polsce, będzie budowana etapami. W ten sposób jej poszczególne odcinki będzie można oddawać do użytku szybciej. Bez kończenia całej inwestycji. Nowa linia kolejowa ma pozwolić pociągom na jazdę z prędkością nawet ponad 300 km/h.

CPK: linia kolejowa Y przyspieszy pociągi przed końcem inwestycji.
CPK: linia kolejowa Y przyspieszy pociągi przed końcem inwestycji.PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.materiały prasowe

CPK w zeszłym roku ogłosiło duże zmiany związane z budową nowej infrastruktury kolejowej w Polsce. Ogromne znaczenie w planie nazwanym Kolej Dużych Prędkości odegra linia Y, która ma pozwolić pociągom na jazdę z prędkością nawet ponad 300 km/h. W tym tygodniu ujawniono nowe szczegóły związane z tym ambitnym projektem.

Pociągi w Polsce pojadą szybciej bez ukończenia linii Y

Linia kolejowa Y ma połączyć 4 z 5 największych miast w Polsce. W ten sposób powstaną nowe połączenia, które mają znacząco skrócić czas podróży pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. CPK chce, aby pociągi rozwijały większą prędkość już na poszczególnych odcinkach. Jeszcze zanim zostanie ukończona cała inwestycja, co potrwa około dekady.

Jeszcze w połowie br. CPK chce podpisać umowę na budowę łódzkiego tunelu KDP. Natomiast na przełomie 2025 i 2026 r. zostanie ogłoszony przetarg na jeden z kluczowych odcinków linii Y. Mowa o trasie łączącej Łódź i Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to prace rozpoczną się w przyszłym roku.

Budowa tego odcinka zostanie podzielona na co najmniej dwa etapy. Na razie nie wiadomo, ile pieniędzy pochłoną prace związane z powstaniem trasy Warszawa – Łódź. CPK twierdzi, że szacunkowe koszty uda się określić po uruchomieniu pierwszych przetargów.

CPK wierzy również, że nieco później (na przełomie 2027 i 2028 r.) rozpocznie się budowa odcinka Sieradz – Poznań. Prace podzielone na etapy mają odegrać tu duże znaczenie, bo poszczególne elementy trasy będą mogły być oddawane do użytku szybciej.

Chcemy zacząć prace od newralgicznych odcinków w kierunku Wrocławia, których wczesne ukończenie i wpięcie w istniejącą sieć da cząstkową oszczędność czasu
wyjaśnia Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

Terminy oddawania linii Y bez zmian

CPK nie zmienia dotychczasowego harmonogramu związanego z oddaniem do użytku linii Y, co podkreślił prezes spółki, dr Filip Czernicki.

W programie wieloletnim zaproponowanym przez zarząd w obecnym składzie i zaakceptowanym przez rząd harmonogram został urealniony. Jest dziś ambitny, ale możliwy do wykonania: do końca 2032 r. powstanie odcinek Warszawa – Łódź. Dalszy ciąg do Poznania i Wrocławia będzie gotowy w roku 2035
wyjaśnia dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Linia Y jest bardzo istotną inwestycją. To pierwszy tego typu projekt w Europie Środkowo-Wschodniej i zarazem pierwsza od kilku lat nowa linia dla KDP w Europie. Inną ważną inwestycją w Polsce jest CMK, czyli Centralna Magistrala Kolejowa. Ona również zostanie przystosowana do szybkich pociągów, ale PKP PLK wyjaśniło niedawno, że spółka skupia się infrastrukturze zapewniającej jazdę z prędkością do 200 km/h.

Ich węch ratuje życie. Szkolenie psów lawinowychAFP