PKP PLK studzi zapowiedzi ministra dotyczące prędkości pociągów w Polsce

Centralna Magistrala Kolejowa to jedna z pierwszych tras, która zostanie przystosowana dla bardzo szybkich pociągów. Niedawno ministerstwo infrastruktury zapowiadało, że składy rozwiną tutaj prędkość przekraczającą 250 km/h. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe zdają się studzić te zapały.

PKP PLK studzi zapowiedzi ministra dotyczące prędkości pociągów.
PKP PLK studzi zapowiedzi ministra dotyczące prędkości pociągów.123RF/PICSEL

Kolej Dużych Prędkości to projekt, który ma pozwolić pociągom w Polsce na jazdę z prędkością przekraczającą nawet 300 km/h. Takie plany rząd ogłosił w 2024 r. Istotną rolę odegra tutaj Centrala Magistrala Kolejowa. Jak szybko pojadą po niej pociągi? Resort i PKP PLK mają odmienne zdania w tym temacie.

Ministerstwo infrastruktury wierzy w szybkie pociągi na CMK

W zeszłym miesiącu minister infrastruktury, Dariusz Klimczak zapowiedział, że pierwsze pociągi z prędkością przekraczającą 250 km/h na godzinę pojadą w Polsce właśnie na CMK. Przedstawiciel resortu stwierdził, że nastąpi to po 2027 r.

Takie były plany i uważam, że należy dochować tego terminu 
– dodał minister infrastruktury Dariusz Klimczak na antenie TVP Info w programie Gość poranka.

Słowa Klimczaka odbiły się szerokim echem w mediach. Wszak jest to bardzo ambitne założenie. Czy jednak tak będzie? Nieco inne zdanie na ten temat ma zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

PKP PLK studzi zapały związane z Centralną Magistralą Kolejową

Głos w tej sprawie zabrał Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, który otrzymał pytania od serwisu Kolejowy Portal. Przedstawiciel firmy stwierdził, że przy pracach związanych z Centralną Magistralą Kolejową spółka skupia się na podniesieniu prędkości, ale do 250 km/h, a nie powyżej tej bariery.

W tym celu realizujemy projekt pod nazwą „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK
– wyjaśnia Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe dla serwisu Kolejowy Portal.

Czy Centralna Magistrala Kolejowa pozwoli pociągom na jazdę z prędkością przekraczającą 250 km/h? PKP Polskie Linie Kolejowe tego nie wykluczają, ale osiągnięcie tego celu będzie wiązało się z kolejnymi inwestycjami dotyczącymi infrastruktury oraz systemów, które zapewniają sterowanie ruchem.

Słynne muzeum jest w złym stanie. Luwr wymaga remontuAFP