PKP Intercity kupuje "piętrusy". Kiedy wyjadą na polskie tory?

PKP Intercity planuje zakupić nowe pociągi oraz wagony. Wśród nich są składy piętrowe, które obecnie na polskich torach nie są już spotykane. Ma to ulec zmianie za kilka lat. Spółka podała termin wprowadzenia takich pojazdów do taboru. Duży wpływ na to ma jednak mieć data podpisania umowy na zakup.

PKP Intercity kupi pociągi piętrowe. Wiemy, kiedy wyjadą na polskie tory.
PKP Intercity kupi pociągi piętrowe. Wiemy, kiedy wyjadą na polskie tory.PKP Intercitymateriały prasowe

PKP Intercity zaliczyło rekordowy rok i wiemy, że w planach spółki na najbliższe kilka lat jest odświeżenie taboru. Pozwoli to nie tylko na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Firma wierzy, że jej pociągi pojadą szybciej, a podróż nimi będzie bardziej komfortowa.

PKP Intercity kupi pociągi piętrowe

Część z was zapewne pamięta "piętrusy", które przed laty jeździły po polskich torach. Takie pociągi odeszły w zapomnienie i zostały wycofane. PKP Intercity już od miesięcy komunikuje, że wagony piętrowe ponownie pojawią się w naszym kraju. Kiedy to nastąpi? Rąbka tajemnicy w tej sprawie ujawnił obecny prezes spółki, Janusz Malinowski.

Nie nastąpi to w krótkim czasie, bo wagony piętrowe mogą pojawić się w taborze PKP Intercity dopiero za kilka lat, pod koniec obecnej dekady. Wpływ na to będzie miała data podpisania umowy dotyczącej zakupu takich pojazdów, czego jeszcze firma nie zrobiła.

Jeżeli podpiszemy kontrakt pod koniec tego roku, to pierwsze sztuki, może dwie, piętrowych pociągów mogą się pojawić w 2029 roku, nie wcześniej
– wyjaśnia prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski w wypowiedzi dla PAP-u.

PKP Intercity ogłosiło plany związane z kupnem wagonów piętowych w październiku 2024 r. Wiemy, że spółka zamierza nabyć kilkadziesiąt piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych. W opcji podstawowej są to 42 pociągi. Pod uwagę brane jest także dokupienie 30 takich składów w zależności od potrzeb.

Decyzja PKP Intercity zostanie podjęta we wrześniu

Wstępne rozmowy dotyczące zakupu takich składów są już prowadzone. Zainteresowanie wykazały trzy firmy. Są to Stadler Polska, konsorcjum z Siemens Mobility i Alstom Polska. W tym miesiącu zostaną złożone zaproszenia do dialogu konkurencyjnego, który ma być prowadzony w lutym oraz marcu. Uruchomienie ofert przetargowych zaplanowano na kwiecień. Natomiast decyzja ma zapaść we wrześniu 2025 r.

Wiemy, że takie pociągi mają pozwolić na jazdę z prędkością do 200 km/h. PKP Intercity chce nabyć jeszcze szybsze składy. Związane to jest z projektem Kolei Dużych Prędkości, który zakłada, że pociągi w kraju będą mogły poruszać się z prędkością nawet ponad 300 km/h. Na to jednak potrzeba ogromnych inwestycji, w tym związanych z infrastrukturą kolejową i część z nich już znajduje się na etapie realizacji.

Informacje związane z zakupem szybkich pociągów potwierdził niedawno wiceprezes PKP Intercity, Adam Wawrzyniak. Firma bierze pod uwagę nabycie nawet 46 tego typu zespołów trakcyjnych. Tak szybkie pociągi w Polsce najpierw mają pojechać po Centralnej Magistrali Kolejowej i nastąpi to po 2027 r.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!