PKP pomieści więcej pasażerów w wagonach. Zamówią piętrowe pociągi

PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Prawie 10 mld zł brutto w opcji podstawowej.


W ostatnim czasie PKP Intercity chętnie chwali się kolejnymi rekordami ilości podróżnych (prawdopodobnie tuż po Wszystkich Świętych dowiemy się, ile osób wybrało kolej, aby odwiedzić groby bliskich) i mocno inwestuje w nowy tabor, który pomieści dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie będzie efektywny ekonomicznie. 

W ramach ogłoszonego postępowania przewoźnik planuje kupić 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z 30-letnim okresem utrzymania. To zamówienie podstawowe, którego wartość opiewa na kwotę 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Przewidziano także możliwość domówienia dodatkowych 30 pojazdów, co zwiększa wartość zamówienia do 17 mld zł brutto. Zgodnie z kryteriami przetargu, zamówione pociągi mają trafić najpóźniej 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Reklama

PKP Intercity zamawia nowe pociągi. Jaki są wymagania?

Piętrowe pociągi mają być wykorzystywane w przewozach krajowych w kategorii ekonomicznej. Przewidziano je do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Jak przekazał przewoźnik, Założeniem wstępnym jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC), ale to będzie jeszcze podlegało negocjacjom z wykonawcami.

Wiadomo na razie, że ETZ mają być przystosowane do przewozów dalekobieżnych, zapewniając 500 pasażerom komfortową podróż. Będzie można usiąść w wysuwanych fotelach z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami i oświetleniem. Oprócz gniazdek elektrycznych dostępne będzie także USB oraz WiFi. Tradycyjnie już trasę i poszczególne przystanki będzie można śledzić dzięki systemowi informacji pasażerskiej wyświetlanemu na tablicach świetlnych. Optymalną temperaturę zapewni klimatyzacja. O bezpieczeństwo zadba system wykrywania pożarów oraz monitoring wizyjny.

Każdy z zamówionych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie posiadał podział na 1 i 2 klasę, strefę ciszy czy przestrzeń dla dzieci. Ci, którzy często podróżują pociągami zapewne docenią przestrzeń do spożywania posiłków, miejsce na rowery i duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Pojawią się też maszyny vendingowe.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKP Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy