Towarzyszą nam od dekad. PKP pozbywa się ich z peronów

PKP PLK planuje unowocześnić perony stacji kolejowych w Polsce. Prace te zakładają rezygnację z kultowych elementów infrastruktury informacyjnej, które towarzyszą nam w oczekiwaniu na pociągi od dekad. Są to zegary analogowe. Firma PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowała, że zastąpi je nowocześniejszymi rozwiązaniami.

PKP PLK stawia na nowoczesne perony. Znikną zegary analogowe.
PKP PLK stawia na nowoczesne perony. Znikną zegary analogowe.Koleje Dolnośląskiemateriały prasowe

Czekając na pociąg na stacji kolejowej często możemy spojrzeć na zegar analogowy, który wskazuje aktualny czas. Jest to element infrastruktury informacyjnej peronów, który towarzyszy nam od dekad. Wkrótce jednak zniknie, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o tym, aby rozwiązania się pozbyć na rzecz czegoś nowszego.

Zegary analogowe przestają być wymogiem na peronach

PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże plany związane z modernizacją infrastruktury informacyjnej dla pasażerów pociągów w ramach Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). Spółka stawia na nowoczesne rozwiązania, które charakteryzują się m.in. mniejszym zapotrzebowaniem na energię i prostszą eksploatacją. Nowy pomysł zakłada, że nie ma w nim miejsca na dotychczasowe zegary analogowe. Rozwiązanie to będzie jedynie opcjonalne.

Firma zdecydowała, że zegary analogowe znikają z wymogów montażu na peronach polskich stacji kolejowych i przystanków. Skąd taka decyzja? Jest to starsze rozwiązanie, które utrudnia serwisowanie (zapewne nie raz spotkaliście się z tarczą, która nie wskazywała prawidłowej godziny).

Konkretnych terminów dotyczących usunięcia tych elementów infrastruktury na razie nie ma. Wiemy jednak, że nie zostaną one po prostu zdemontowane z dnia ma dzień. Plan zakłada zastępowanie ich innymi rozwiązaniami. Te dotychczasowe znajdujące się na peronach mogą nam jeszcze towarzyszyć przez dłuższy czas.

PKP PLK stawia na nowe technologie

Pozbycie się zegarów analogowych z peronów związane jest z dużym planem ich modernizacji w zakresie informowania pasażerów. Wiemy, że PKP Polskie Linie Kolejowe chcą tutaj wykorzystać nowoczesne technologie, które pozwolą nie tylko obniżyć koszty eksploatacji, ale też wprowadzą udoskonalenia, które docenią przebywający na peronach pasażerowie.

PKP PLK chce wykorzystać m.in. technologie LED-owe w wyświetlaczach krawędziowych, które znajdują się na peronach i informują o najbliższych pociągach odjeżdżających z danego toru. Obecnie stosowane konstrukcje składają się z dwóch elementów i to wpływa na większe koszty eksploatacji. Te nowe będą tańsze w użytkowaniu oraz będzie je można szybciej naprawiać.

Zmiany obejmują również możliwość stosowania technologii papieru elektronicznego w wyświetlaczach montowanych na stacjach. W roli zasilania zostaną wykorzystane panele fotowoltaiczne lub baterie.

Wspomniane zegary analogowe zostaną zastąpione cyfrowymi, które będą umieszczane na wyświetlaczach. PKP PLK stawia także na komfort pasażerów. Nowe ekrany zapewnią lepszy kontrast oraz poprawią kąty widzenia. Dzięki temu sprawdzanie informacji ma być wygodniejsze m.in. w pełnym nasłonecznieniu.

Słynne muzeum jest w złym stanie. Luwr wymaga remontuAFP