Strategiczna linia kolejowa w Polsce. Zapewni dostęp do elektrowni jądrowej
Linia kolejowa nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem otrzymała w tym tygodniu ważny status. Ministerstwo Przemysłu nadało jej strategiczną rolę. Odegra ona istotne znaczenie jako linia transportowa do elektrowni jądrowej. Ostatnie pociągi jeździły po tej trasie ponad dwie dekady temu.

Linia kolejowa nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem to trasa, która nie jest obecnie użytkowana. Ostatnie pociągi pojechały tutaj w 2000 r. Tymczasem połączenie to odegra strategiczne znaczenie dla naszego kraju, o czym poinformowała w tym tygodniu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za infrastrukturę dla pociągów w kraju.
Linia kolejowa nr 229 uzyskała ważny status
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę, że nieczynna linia kolejowa nr 229 prowadząca z Kartuz do Lęborka, uzyskała istotny status. Został on nadany przez Ministerstwo Przemysłu. Trasa odegra ogromne znaczenie w skali całego kraju.
Ministerstwo Przemysłu przyznało tej linii kolejowej status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. Trasa zostanie poddana gruntownej modernizacji, co jest konieczne przed oddaniem jej do użytku. Pociągi nie jeżdżą tutaj od 25 lat.
Linia kolejowa nr 229 będzie alternatywnym połączeniem dla pociągów, które zapewni dostęp do planowanej elektrowni jądrowej. Zostanie ona zbudowana na Pomorzu.
To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych
Trasa zapewni połączenie z polską elektrownią jądrową
Linia kolejowa nr 229 wymaga modernizacji i obecnie PKP PLK jest w trakcie wyboru wykonawcy prac. Trasa ma 60 kilometrów długości. Plan zakłada, że pociągi towarowe będą mogły tutaj jeździć z prędkością do 120 kilometrów na godzinę.
Wiemy również, że pociągi towarowe kursujące do elektrowni jądrowej będą mogły mieć długość do 750 metrów oraz nacisk osi 221 kN (22,5 t/oś). PKP Polskie Linie Kolejowe wierzą, że trasa zostanie otworzona w pierwszym kwartale 2028 r.
Ponadto PKP PLK chce zmodernizować linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, która zapewni połączenie z trasą do elektrowni jądrowej. Wylewki betonowe planowane są na 2028 r. Natomiast cała inwestycja powinna być gotowa w połowie lat 30. XXI w.