Takie pociągi znikają z polskich torów. PKP ma nowy plan

Oprac.: Anna Czowalla

PKP Intercity planuje stopniowe wycofanie pociągów kategorii Tanie Linie Kolejowe (TLK) z polskich torów, zastępując je nowoczesnymi składami InterCity (IC). Proces ma zakończyć się między 2027 a 2030 rokiem. W 2024 roku pociągi PKP Intercity przewiozły 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i o 33 proc. w porównaniu do 2022 roku. Do 2030 roku PKP Intercity zamierza zwiększyć liczbę pasażerów do prawie 90 mln rocznie.

PKP Intercity stopniowo wycofuje pociągi TLK, zastępując je nowoczesnymi składami InterCity (IC).
PKP Intercity stopniowo wycofuje pociągi TLK, zastępując je nowoczesnymi składami InterCity (IC). PKP Intercitymateriały prasowe

Inwestycje PKP w nowoczesny tabor

Z informacji przedstawionych przez PAP wynika, że obecnie w ofercie przewoźnika znajduje się 46 połączeń TLK, podczas gdy przed 15 grudnia 2024 roku było ich 54. W tym samym czasie liczba połączeń IC wzrosła z 303 do 359. Docelowo PKP Intercity zamierza zastąpić wszystkie połączenia TLK połączeniami IC, dlatego inwestuje w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Spółka zapewnia, że ceny biletów na połączenia IC pozostaną na poziomie TLK, w celu utrzymania atrakcyjności oferty dla pasażerów.

W lipcu 2024 roku spółka podpisała umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu wynosi 4,2 mld zł, a w przypadku skorzystania z opcji wzrośnie do 6,4 mld zł.

Nowe wagony będą klimatyzowane, wyposażone w system zdalnej diagnostyki, monitoring, system przeciwpożarowy, tablice dynamicznej informacji i bezprzewodowy internet. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zarówno przedziały, jak i przestrzeń bezprzedziałową z fotelami w układzie lotniczym ze stolikami, dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo przewidziano udogodnienia dla rowerzystów oraz przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi. Nowe wagony mają obsługiwać trasy krajowe i międzynarodowe, a pierwsze z nich pojawią się na torach w 2026 roku.

Przetargi na nowe zespoły trakcyjne

W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), z opcją zamówienia kolejnych 30 składów. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy od zawarcia umowy, a wszystkie z podstawowego zamówienia powinny trafić do przewoźnika w ciągu 77 miesięcy.

Każdy pociąg będzie serwisowany przez producenta przez 30 lat. Inwestycja jest częścią planu PKP Intercity, zakładającego przeznaczenie blisko 22 mld zł na tabor i infrastrukturę w latach 2025-2030. Ma to na celu utrzymanie konkurencyjności przewoźnika w obliczu nadchodzącej liberalizacji rynku przewozów kolejowych.

Dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy

Dodatkowo, w październiku 2024 roku PKP Intercity otrzymało ponad 2 mld zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i modernizację taboru. Środki zostaną przeznaczone na unowocześnienie floty i przyczynią się do podniesienia komfortu podróży oraz zwiększenia efektywności operacyjnej przewoźnika.

W ramach inwestycji infrastrukturalnych, w lipcu 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowoczesnego zaplecza technicznego wraz z myjnią całoroczną w Przemyślu. Inwestycja o wartości prawie 340 mln zł, dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, obejmuje budowę hali myjni i hali napraw. Myjnia będzie ekologicznym obiektem, wykorzystującym wodę deszczową oraz panele słoneczne.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Odbył się siódmy test mega-rakiety SpaceXSpaceX / AFPAFP