Takie pociągi znikają z polskich torów. PKP ma nowy plan
Oprac.: Anna Czowalla
PKP Intercity planuje stopniowe wycofanie pociągów kategorii Tanie Linie Kolejowe (TLK) z polskich torów, zastępując je nowoczesnymi składami InterCity (IC). Proces ma zakończyć się między 2027 a 2030 rokiem. W 2024 roku pociągi PKP Intercity przewiozły 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i o 33 proc. w porównaniu do 2022 roku. Do 2030 roku PKP Intercity zamierza zwiększyć liczbę pasażerów do prawie 90 mln rocznie.
Inwestycje PKP w nowoczesny tabor
Z informacji przedstawionych przez PAP wynika, że obecnie w ofercie przewoźnika znajduje się 46 połączeń TLK, podczas gdy przed 15 grudnia 2024 roku było ich 54. W tym samym czasie liczba połączeń IC wzrosła z 303 do 359. Docelowo PKP Intercity zamierza zastąpić wszystkie połączenia TLK połączeniami IC, dlatego inwestuje w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Spółka zapewnia, że ceny biletów na połączenia IC pozostaną na poziomie TLK, w celu utrzymania atrakcyjności oferty dla pasażerów.
W lipcu 2024 roku spółka podpisała umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu wynosi 4,2 mld zł, a w przypadku skorzystania z opcji wzrośnie do 6,4 mld zł.
Nowe wagony będą klimatyzowane, wyposażone w system zdalnej diagnostyki, monitoring, system przeciwpożarowy, tablice dynamicznej informacji i bezprzewodowy internet. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zarówno przedziały, jak i przestrzeń bezprzedziałową z fotelami w układzie lotniczym ze stolikami, dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo przewidziano udogodnienia dla rowerzystów oraz przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi. Nowe wagony mają obsługiwać trasy krajowe i międzynarodowe, a pierwsze z nich pojawią się na torach w 2026 roku.
Przetargi na nowe zespoły trakcyjne
W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), z opcją zamówienia kolejnych 30 składów. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy od zawarcia umowy, a wszystkie z podstawowego zamówienia powinny trafić do przewoźnika w ciągu 77 miesięcy.
Każdy pociąg będzie serwisowany przez producenta przez 30 lat. Inwestycja jest częścią planu PKP Intercity, zakładającego przeznaczenie blisko 22 mld zł na tabor i infrastrukturę w latach 2025-2030. Ma to na celu utrzymanie konkurencyjności przewoźnika w obliczu nadchodzącej liberalizacji rynku przewozów kolejowych.
Dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy
Dodatkowo, w październiku 2024 roku PKP Intercity otrzymało ponad 2 mld zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i modernizację taboru. Środki zostaną przeznaczone na unowocześnienie floty i przyczynią się do podniesienia komfortu podróży oraz zwiększenia efektywności operacyjnej przewoźnika.
W ramach inwestycji infrastrukturalnych, w lipcu 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowoczesnego zaplecza technicznego wraz z myjnią całoroczną w Przemyślu. Inwestycja o wartości prawie 340 mln zł, dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, obejmuje budowę hali myjni i hali napraw. Myjnia będzie ekologicznym obiektem, wykorzystującym wodę deszczową oraz panele słoneczne.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!