Awaria rosyjskiego systemu nawigacyjnego GLONASS

​System nawigacji satelitarnej GLONASS przez ok. 11 godzin przekazywał błędne wskazania. Awaria pojawiła się krótko po północy 2 kwietnia i została usunięta tego samego dnia ok. południa wg. czasu moskiewskiego.

System GLONASS przez ok.  11 godzin przekazywał błędne wskazania.
System GLONASS przez ok. 11 godzin przekazywał błędne wskazania.123RF/PICSEL

Przez cały czas trwania awarii satelity systemu GLONASS otrzymywały błędne dane nawigacyjne służące  do obliczania położenia każdego satelity na orbicie. Wadliwe były też wskazania dotyczące czasu i położenia pozostałych satelitów GLONASS , w efekcie czego użytkownicy rosyjskiego systemu zostali pozbawieni dostępu do danych nawigacyjnych.

Długi czas trwania awarii wynikał prawdopodobnie z tego, że jej usunięcie wymagało resetowania wszystkich satelitów systemu. Do przeprowadzenia resetu konieczne było z kolei czekanie na to, aby każdy z satelitów znalazł się w zasięgu stacji kontroli na północnej półkuli.

Podczas awarii użytkownikom systemu GLONASS zalecano, aby korzystali z nawigacji GPS.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas