Umierające gwiazdy posłużą do projektowania komputerów

Naukowcy z Uniwersytetu w Oslo odkryli nowy typ wiązań pomiędzy atomami. Stało się to przypadkiem, w trakcie badań nad ekstremalnie silnymi polami magnetycznymi niewielkich ciał niebieskich.

Białe karły, magnetary czy gwiazdy neutronowe charakteryzują się niezwykle silnymi polami magnetycznymi. W przypadku pierwszego typu obiektów mamy do czynienia z polem nawet 10 tys. razy silniejszym od tego, jakie można otrzymać w warunkach laboratoryjnych. Tak ekstremalne zjawiska niosą ze sobą niezwykłe z punku widzenia fizyki i chemii konsekwencje. Do nich należy właśnie nowy, do niedawna nieznany, typ wiązań pomiędzy atomami.

Wspomniane wiązanie istnieje tylko i wyłącznie w bardzo silnym polu magnetycznym. Badacze z Oslo za pomocą obliczeń badali zachowanie wodoru cząsteczkowego we wspomnianych warunkach. Początkowo zorientowany był równolegle do pola, czyli tak jak powinien. Następnie naukowcy pobudzili jeden z elektronów tak, aby doprowadzić do zerwania wiązania. Tak się jednak nie stało, a cząsteczka obróciła się prostopadle do pola magnetycznego. W ten sposób powstało nowe wiązanie, które nie jest ani kowalencyjne, ani nie ma związku z dyspersją energii.

- To wiązanie jest wystarczająco silne, aby wpłynąć na chemię wiązań w silnym polu magnetycznym - komentują autorzy w publikacji w czasopiśmie Science.

Tego rodzaju wiązań nie można odtworzyć na Ziemi, ponieważ żadne laboratorium nie dysponuje jeszcze odpowiednią aparaturą. Autorzy wierzą jednak, że ich odkrycie w przyszłości posłuży do konstruowania komputerów kwantowych. W jaki sposób? Z tym zagadnieniem zmierzą się naukowcy zajmujący się mechaniką kwantową.

Dowiedz się więcej na temat: naukowcy | gwiazdy | Biały karzeł | gwiazda neutronowa | Komputer kwantowy