Wirtualna wieża kontroli lotów

Cranfield University, jedna z wiodących uczelni brytyjskich specjalizujących się w naukowych badaniach komercyjnych wybrała szwedzką grupę Saab jako dostawcę wirtualnej wieży kontroli lotów dla lotniska Cranfield Airport.

Wirtualna wieża ułatwia znacznie szkolenie kontrolerów i zwiększa przepustowość lotniska
Wirtualna wieża ułatwia znacznie szkolenie kontrolerów i zwiększa przepustowość lotniskaINTERIA.PL/materiały prasowe

Saab Digital Air Traffic Solutions, spółka grupy Saab zajmująca się rozwojem nowoczesnych technologii dla lotnictwa, odpowiedzialna będzie za dostawę i uruchomienie wirtualnej wieży kontroli lotów, opartej na rozwiązaniach rozwijanych od 2006 r i dopuszczonych do użytkowania przez instytucje bezpieczeństwa lotniczego w 2015 roku.

Wdrożenie zdalnych usług kontroli lotów (ATC) stanowi przełom w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym (ATM). Cyfryzacja procesów gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych zwiększa efektywność działalności operacyjnej i poziom bezpieczeństwa ruchu w obszarze portu lotniczego. Wdrażając nową cyfrową wieżę zdalnej kontroli lotów, Cranfield Airport znajdzie się w czołówce portów lotniczych wykorzystujących technologie przyszłości w globalnym przemyśle lotniczym. 

Należące do Cranfield University lotnisko Cranfield Airport położone jest 70 km na  południowy zachód od Londynu.

Wieża ma aktualny podgląd na sytuację na lotniskuINTERIA.PL/materiały prasowe

- Wdrożenie wirtualnej wieży kontroli lotów zwiększy przepustowość lotniska Cranfield Airport i pozwoli nam dalej rozwijać potencjał badawczy uczelni. W połączeniu z istniejącym kampusem wzmocni pozycję Cranfield University w rankingu wiodących europejskich ośrodków badań lotniczo-kosmicznych  - stwierdził profesor Sir Peter Gregson, prorektor i dyrektor wykonawczy Cranfield University.

Saab i LFV, przedsiębiorstwo zabezpieczające w Szwecji usługi żeglugi powietrznej, opracowały koncepcję zdalnych usług kontroli ruchu lotniczego. W czerwcu 2016 roku powołały do życia spółkę joint venture Saab Digital Air Traffic Solutions. Zbudowany przez nią system jako pierwszy na świecie został dopuszczony do eksploatacji, a kontrolę ruchu lotniczego na szwedzkich lotniskach w Örnsköldsvik oraz Sundsvall przekazano do Centrum Zdalnej Wieży Kontroli Lotów w Sundsvall. 

Linköping to kolejny, trzeci port lotniczy, który jeszcze w bieżącym roku będzie korzystał ze zdalnej kontroli lotów. Rozwiązanie firmy Saab Digital Air Traffic Solutions przetestowano z sukcesem w różnych warunkach klimatycznych i przy różnych odległościach, z których prowadzono kontrolę lotów w Australii, USA, Holandii, Norwegii i Irlandii.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas