BAE Systems pokazał drona przyszłości, który nie ma ruchomych części

Koncern zbrojeniowy BAE Systems zaprezentował od dawna ukrywanego przed wzrokiem świata drona nowej generacji, który nie posiada ruchomych powierzchni sterujących. Bezzałogowy dron o nazwie MAGMA powstał we współpracy koncernu z inżynierami z University of Manchester...

Koncern zbrojeniowy BAE Systems zaprezentował od dawna ukrywanego przed wzrokiem świata drona nowej generacji, który nie posiada ruchomych powierzchni sterujących. Bezzałogowy dron o nazwie MAGMA powstał we współpracy koncernu z inżynierami z University of Manchester.

Maszyna posiada rewolucyjny system sterowania oparty na kontroli obiegu powietrza wokół skrzydeł i wektoryzacji strumienia pędu. Dzięki temu, dron nie posiada tradycyjnych klap i lotek, potrzebnych do sterowania lotem, co sprawia, że jest jeszcze mniej wykrywalny dla radarów wroga od maszyn dysponujących aktualną wersją technologii stealth.

Dron MAGMA w pełnej krasie. Fot. BAE Systems.

"Technologie, które rozwijamy wraz z Uniwersytetem w Manchesterze, pozwolą nam na zaprojektowanie tańszych i lepszych samolotów nowej generacji." - powiedział Clyde Warsop, specjalista ds. Inżynierii BAE Systems. "To, co staramy się osiągnąć dzięki temu programowi, jest naprawdę przełomowe." - dodaje Bill Crowther, szef projektu MAGMA na Uniwersytecie w Manchesterze.".

Inżynierowie od jakiegoś czasu testują swoją technologię podczas lotów drona MAGMA. Okazuje się, że maszyna ma znacznie większe właściwości aerodynamiczne i jest znacznie mniej awaryjna w porównaniu do zwykłych dronów. To niezwykle ważna kwestia, jeśli chodzi o samoloty bojowe. Mniej części, które mogą ulec uszkodzeniu i zmusić pilota/operatora do lądowania, to pewne zwycięstwo w przestworzach.

Wszystko wskazuje więc na to, że niebawem czeka nas prawdziwa rewolucja w świecie lotnictwa. Całkiem możliwe, że również zawita ona do samolotów pasażerskich, nad przyszłością których pracuje właśnie NASA ().

Rewolucyjny system sterowania drona MAGMA. Fot. BAE Systems.

Co ciekawe, nad samolotami przyszłości, pozbawionymi ruchomych części w kadłubie i bazującymi na najnowocześniejszych technologiach materiałowych, opartych na stopach i kompozytach zmiennokształtnych, od niedawna pracuje również koncern Lockheed Martin, który planuje zastosować je w następcy F-35 Lightning II, czyli myśliwcu 6. generacji.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. BAE Systems

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas