Będą nowe dowody osobiste – idą zmiany, są też wady

Od 1 stycznia 2015 roku będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego. Od obecnego będą odróżniały go zmiany w informacjach wpisanych na dokumencie. Pojawi się sporo zmian, także w procedurach wydawania i zgłaszania zaginionych dowodów. Pojawiły się już krytyczne opinie.

Od 1 stycznia 2015 roku będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego. Od obecnego będą odróżniały go zmiany w informacjach wpisanych na dokumencie. Pojawi się sporo zmian, także w procedurach wydawania i zgłaszania zaginionych dowodów. Pojawiły się już krytyczne opinie.

Od 1 stycznia 2015 roku będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego. Od obecnego będą odróżniały go zmiany w informacjach wpisanych na dokumencie. Pojawi się sporo zmian, także w procedurach wydawania i zgłaszania zaginionych dowodów. Pojawiły się już również krytyczne opinie.

Jeśli chodzi o kształt i rozmiary nowego dowodu, to pozostaną one bez zmian. Podobnie będzie z kolorystyką. Zmieniły się wymagania odnośnie fotografii. Tym razem będzie ona dokładnie taka sama, jak ta wymagana w biurach paszportowych, a więc nie ma konieczności robienia dwóch kompletów zdjęć. Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez pięć lat.

Reklama

Wymiana dowodów osobistych na nowe będzie odbywała się płynnie. Dotychczasowe dokumenty stracą swoją ważność po upływie widniejącej na nich daty. 1 stycznia 2015 nie jest więc datą krytyczną i wymuszającą zmiany.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wprowadziło szereg zmian i udogodnień, związanych z wydawaniem nowych dokumentów oraz procedurą zgłaszania zaginionych dowodów.

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną. Wniosek składany w gminie będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.

Niezależnie czy zdecydujemy się na formę pisemną, czy elektroniczną do wniosku o wydanie dowodu osobistego musimy dołączyć fotografię. W przypadku wniosku składanego w formie pisemnej fotografia zachowuje dotychczasowe  wymiary 35x45 mm. Do elektronicznego wniosku powinniśmy załączyć fotografię w pliku o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB. W każdym przypadku fotografia dołączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia  wniosku.

Jeśli natomiast powstaje jakaś nie pozwalająca się obejść przeszkoda, jak choćby poważna choroba lub inne tego typu zdarzenia, pracownik gminy przyjmie od nas ten formularz w miejscu naszego pobytu, a dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.

Nie zmieniają się natomiast zasady składania wniosków i wydawania dokumentów osobom nieposiadającym zdolności do czynności prawnych lub gdy jest ona ograniczona. W takim wypadku wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.

W razie zagubienia lub kradzieży, dokument traci ważność z chwilą zgłoszenia w urzędzie gminy. Tam otrzymamy odpowiednie zaświadczenie, a do Rejestru Dowodów Osobistych zostanie wprowadzona właściwa adnotacja – data i przyczyna unieważnienia dokumentu.

Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym. Nieważny dowód zostanie zwrócony jego posiadaczowi bądź członkowi najbliższej rodziny zmarłego posiadacza dowodu osobistego, jeśli rodzina będzie chciała zachować unieważniony dokument.

Projekt 30 lipca został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Jest więc szansa, że krytykowane elementy zostaną skorygowane. Głównym mankamentem jest to, że nikt nie pomyślał o naniesieniu bardzo ważnej i w krytycznych sytuacjach decydującej o życiu informacji, jaką jest bez wątpienia grupa krwi właściciela dokumentu. Niektóre środowiska zgłaszają też postulaty, aby na dowód powrócił wpis związany z dziećmi. Są też opinie, że pozbawienie dowodu adnotacji o adresie, może skomplikować życie w niektórych urzędach i bankach, które zaczną wymagać dodatkowych dokumentów uwierzytelniających.

 

Źródło: msw.gov.pl

Zdjęcia: msw.gov.pl

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy