Granie kooperacyjne poprawia nasze zdolności społeczne

Naukowcy z Texas Tech University zaczęli się zastanawiać nad tym czy to jak gramy w gry wpływa na nasze codzienne życie. I okazało się, że gry polegające na kooperacji potrafią znacznie poprawić nasze umiejętności społeczne.

Naukowcy z Texas Tech University zaczęli się zastanawiać nad tym czy to jak gramy w gry wpływa na nasze codzienne życie. I okazało się, że gry polegające na kooperacji potrafią znacznie poprawić nasze umiejętności społeczne.

Naukowcy z Texas Tech University zaczęli się zastanawiać nad tym czy to jak gramy w gry wpływa na nasze codzienne życie. I okazało się, że gry polegające na kooperacji potrafią znacznie poprawić nasze umiejętności społeczne.

Podczas dwóch przeprowadzonych badań wykazano, że nawet granie w brutalne gry przy współpracy z kolegą obniża nasz poziom agresji, także w stosunku do naszego wroga - czyli przedstawicieli drużyny przeciwnej.

Sprawdzono to najpierw każąc badanym grać w Halo: Reach w kooperacji z innymi graczami, a także w Time Splitters, gdzie ludzie grali zarówno sami jak i w kooperacji. Następnie postawiono przed nimi zmodyfikowany dylemat więźnia - co fachowo nazywane jest niezerosumową grą niekooperacyjną, co polegało po prostu na tym, że dostajemy jakąś pulę pieniędzy, którą możemy według własnego uznania rozdzielić między sobą i drugim graczem. Pieniądze, które przekazujemy drugiemu graczowi zostają podwojone, a te które zatrzymujemy dla siebie - nie. Nie wiemy przy tym czy nasz oponent postanowi przekazać pieniądze nam czy zachowa je dla siebie.

Reklama

Badanie wykazało truizm - gracze bardziej pomocni w grze są także bardziej empatyczni poza nią, ale drugie odkrycie było ciekawsze - okazało się bowiem, że ci, którzy wcześniej grali w grę w trybie kooperacji przekazywali więcej pieniędzy, a zatem również wykazywali większą empatię.

Efekt ten był taki sam niezależnie od tego czy nasz kompan od gry siedział w tym samym pokoju czy był anonimową osobą z sieci, pokazuje to więc bardzo pozytywny efekt jaki gry przez internet mogą przynosić naszemu społeczeństwu. Być może wynik tego badania uda się wykorzystać aby stworzyć gry czyniące nas jeszcze bardziej pro-społecznymi, a dzięki temu wszystkim nam żyłoby się lepiej.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy