Marsjański meteoryt z budulcami życia

Naukowcy z Uniwersytetu Hawajskiego odkryli właśnie w jednym z meteorytów pochodzenia marsjańskiego wielkie ilości podstawowych budulców ziemskiego życia.

Naukowcy z Uniwersytetu Hawajskiego odkryli właśnie w jednym z meteorytów pochodzenia marsjańskiego wielkie ilości podstawowych budulców ziemskiego życia.

Materiałem tym jest pierwiastek bor, który według aktualnych teorii w formie boranów (a więc w utlenionej postaci) był kluczowym elementem powstania na Ziemi RNA - bez którego żadne życie nie mogłoby istnieć.

Badany meteoryt odnaleziono na Antarktyce w sezonie 2009-2010, a jego skład wyraźnie wskazuje na marsjańskie pochodzenie. Przy użyciu mikrosondy jonowej udało się naukowcom zbadać marsjańskie gliny wchodzące w jego skład i po wykluczeniu zanieczyszczenia na Ziemi potwierdzono aż 10-krotnie wyższe stężenie boranów niż w jakimkolwiek innym meteorycie.

Związki te są niezwykle istotne w początku życia ziemskiego. Obecnie naukowcy zgadzają się, że pierwsze powstało RNA - kwasy rybonukleinowe, które tworzą matrycę do syntezy protein. Bez niego po prostu DNA nie potrafiłoby się powielać, ani też tworzyć podstawowych w istnieniu jakiegokolwiek życia białek.

Aby RNA mogło powstać w procesie niebiologicznym konieczne było stworzenie rybozy - pięciowęglowego cukru prostego, który wbrew temu określeniu wcale nie był prosty do stworzenia. Wcześniejsze badania laboratoryjne wykazały, że obecne na wczesnej Ziemi związki chemiczne nie mogły bez obecności boranów rybozy wytworzyć - natomiast w ich obecności cukier ten powstaje spontanicznie.

Borany występują powszechnie na Ziemi, jednak nowe odkrycie jest pierwszym potwierdzeniem istnienia tych związków na innych ciałach niebieskich. A biorąc pod uwagę, że dawno temu, zanim Mars utracił atmosferę mógł on mieć dużo więcej wspólnego z Ziemią - można założyć, że w obecności boranów mogło powstać tam życie.