Misja na Marsa tańsza od Grawitacji

SpaceX znacznie obniża ceny lotów w kosmos, lecz może mieć ono poważnego konkurenta w postaci Indii. Kraj ten ostatnio po raz kolejny skutecznie wysłał na orbitę 5 satelitów, a premier Narendra Modi zdradził, że marsjańska misja jego kraju kosztuje mniej niż nakręcenie filmu Grawitacja.

SpaceX znacznie obniża ceny lotów w kosmos, lecz może mieć ono poważnego konkurenta w postaci Indii. Kraj ten ostatnio po raz kolejny skutecznie wysłał na orbitę 5 satelitów, a premier Narendra Modi zdradził, że marsjańska misja jego kraju kosztuje mniej niż nakręcenie filmu Grawitacja.

SpaceX znacznie obniża ceny lotów w kosmos, lecz może mieć ono poważnego konkurenta w postaci Indii. Kraj ten ostatnio po raz kolejny skutecznie wysłał na orbitę 5 satelitów, a premier Narendra Modi zdradził, że marsjańska misja jego kraju kosztuje mniej niż nakręcenie filmu Grawitacja.

Film Alfonso Cuarona miał budżet przekraczający nieco 100 milionów dolarów podczas gdy wystrzelona w listopadzie zeszłego roku sonda Mangalyaan (Mars Orbiter Mission) kosztowała Indie 4.5 miliarda rupii, a więc około 75 milionów dolarów. Jeśli sonda dotrze do Czerwonej Planety to Indiom jako pierwszemu azjatyckiemu krajowi uda się ta sztuka.

Reklama

Modi podkreślał ostatnio, że w dziedzinie podboju kosmosu Indie znajdują się dziś w grupie 5-6 najbardziej wpływowych krajów dlatego warto inwestować w astronautykę - Indiom udało się osiągnąć bardzo wysoką opłacalność kosmicznych startów, a jeśli uda się ją utrzymać także w przypadku większych ładunków to Indie mogą na tym sporo zyskać, nie tylko pod kątem międzynarodowego prestiżu.

Indyjski program kosmiczny rozpoczął się ponad 50 lat temu, a pierwszego satelitę Aryabhata kraj ten umieścił na orbicie w 1975 roku, wtedy jeszcze z pomocą Rosjan. Jednak już 5 lat później satelita Rohini wyniesiony został z indyjskiej ziemi przez własną rakietę SLV-3.

Do tej pory udało się temu krajowi wynieść na orbitę 40 satelitów, wiele z nich dla innych państw. My możemy się tylko z ich aktywności cieszyć - nic tak nie pobudza innowacyjności jak silna konkurencja.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy