Na Marsie jednak nie znajdziemy życia?

Misja łazika Curiosity ponownie ożywiła nasze marzenia o podboju kosmosu - w jej trakcie udało nam się odkryć, że Mars był niegdyś planetą, po której płynęła (i płynie, choć w nieco ograniczonym zakresie także dziś) woda, a zatem mogło istnieć tam życie. Niestety teraz opublikowano wyniki badania, które nieco ochłodzi nasz zapał.

Misja łazika Curiosity ponownie ożywiła nasze marzenia o podboju kosmosu - w jej trakcie udało nam się odkryć, że Mars był niegdyś planetą, po której płynęła (i płynie, choć w nieco ograniczonym zakresie także dziś) woda, a zatem mogło istnieć tam życie. Niestety teraz opublikowano wyniki badania, które nieco ochłodzi nasz zapał.

Badanie to, które ukazało się na łamach magazynu Scientific Reports wskazuje, że w marsjańskiej glebie istnieją związki, które mają bardzo silne działanie antybakteryjne. Ale po kolei.

Nadchlorany udało nam się odkryć w próbkach marsjańskiej gleby już 9 lat temu - te słone związki są tym, dzięki czemu woda może spływać po powierzchni Marsa, i choć są one toksyczne dla ludzi, to jednak nie stanowią problemu dla mikroorganizmów.

Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu przeprowadzili jednak ostatnio test, w trakcie którego nadchlorany połączono z promieniowaniem ultrafioletowym, którego do Marsa dociera dość sporo (ze względu na jego rzadką atmosferę) i niestety okazało się, że taka kombinacja jest absolutnie zabójcza dla wszelkiego życia - pod wpływem światła związki te stają się bardzo silnymi utleniaczami. Potwierdził to eksperymenty na bakteriach Bacillus subtilis, które w takich symulowanych marsjańskich warunkach były w stanie przetrwać zaledwie 30 sekund.

Okazuje się zatem, że w dzisiejszych warunkach Mars może nie sprzyjać życiu, ale z drugiej strony to dobre wieści dla nas - podczas nadchodzących misji na Czerwoną planetę nie zdołamy jej skazić.

Źródło: , Zdj.: PD