Największy podmorski skarb odnaleziony
Ostatnio poszukiwacze podmorskich skarbów trafili na dnie Atlantyku na łakomy kąsek - brytyjski statek zatopiony podczas II Wojny Światowej przez niemieckiego U-boota, na pokładzie którego znajdowało się 240 ton srebra, stali i herbaty. Dzisiejsza wartość ładunku wylicza się na 155 milionów funtów, czyli około 800 milionów złotych.
Ostatnio poszukiwacze podmorskich skarbów trafili na dnie Atlantyku na łakomy kąsek - brytyjski statek zatopiony podczas II Wojny Światowej przez niemieckiego U-boota, na pokładzie którego znajdowało się 240 ton srebra, stali i herbaty. Dzisiejsza wartość ładunku wylicza się na 155 milionów funtów, czyli około 800 milionów złotych.
Łowcy skarbów będą teraz próbowali wyłowić ten niezwykle wartościowy skarb, z którego 20% będą musieli przekazać rządowi brytyjskiemu.
Okręt SS Gairsoppa wypłynął z Indii w grudniu 1940 roku w kierunku Liverpoolu. Przez warunku pogodowe został on zmuszony na oddzielenie się od swojego konwoju u wybrzeży Irlandii. Tam został on zaatakowany przez U101 - niemiecki okręt podwodny. Dokładnie 17 lutego 1941 został on trafiony pojedynczą torpedą i poszedł na dno zabierając ze sobą na dno 53 członków załogi.
32 udało się dostać na łodzie ratunkowe, lecz z nich przeżył tylko drugi oficer Richard Ayres, któremu udało się w ciągu 2 tygodni dopłynąć do irlandzkiego wybrzeża.
Wrak 125-metrowej jednostki został ostatnio odkryty przez amerykańską firmę Odyssey Marine Exploration w tym miesiącu. Rząd brytyjski postanowił zaoferować tej firmie kontrakt na wydobycie okrętu, dając jej prawo do zatrzymania 80% profitów ze znalezionego skarbu.
Należący do Odyssey robot aż 3 i pół godziny zniżał się na głębokość czterech i pół kilometra - gdzie wrak osiadł. Tam odnalazł on dziurę, którą 70 lat wcześniej zostawiła niemiecka torpeda.
Misja wydobycia skarbu ma się rozpocząć wiosną - wraz z poprawą warunków pogodowych.
Samo wyciągnięcie skarbu nie powinno stanowić problemu, jako że rocznie setki współczesnych statków są wyławiane z podobnych głębokości. Tutaj Odyssey również się poszczęściło, gdyż wrak Gairsoppa leży na dnie pokładem do góry, dzięki czemu srebro będzie można wyciągnąć przez włazy.
Początkowo nie było wiadomo co dokładnie w swoim wnętrzu kryje wrak, gdyż rząd brytyjski w czasie wojny starał się utrzymać wszystko w ścisłej tajemnicy. Jednak firma Odyssey odkryła, że firmy ubezpieczeniowe musiały po zatonięciu jednostki wypłacić właścicielom srebra rekompensatę za 120 ton utraconego cennego kruszcu.
Źródło: