Nanostruktura niszcząca bakterie na skrzydłach owadów

Międzynarodowy zespół biofizyków odkrył ostatnio na skrzydłach pewnego występującego w Australii gatunku cykady unikalną nanostrukturę, która wyłącznie dzięki swojemu kształtowi potrafi zabijać bakterie. Oznaczać to może nową generację materiałów antybakteryjnych.

Międzynarodowy zespół biofizyków odkrył ostatnio na skrzydłach pewnego występującego w Australii gatunku cykady unikalną nanostrukturę, która wyłącznie dzięki swojemu kształtowi potrafi zabijać bakterie. Oznaczać to może nową generację materiałów antybakteryjnych.

Badacze odkryli, że skrzydła cykady z gatunku Psaltoda claripennis pokryte są siateczką nanostruktur, które przypominają nieco stępione kolce. Ciekawe jest to, że kolce te mają taki rozmiar jak większość bakterii. Działają one w dość prosty, lecz bardzo skuteczny sposób - gdy bakteria osiada na powierzchni skrzydełka jej błona komórkowa przykleja się do tych kolców i rozciąga - a jeśli jest wystarczająco słaba - pęka co prowadzi do nieuniknionej śmierci bakterii.

Teraz naukowcy postarają się odtworzyć te właściwości w laboratorium, tak aby mógł powstać sztuczny, bakteriobójczy materiał, który będzie można montować na przykład na różnych obiektach użyteczności publicznej, których dziennie dotykają setki osób, i które obecnie są prawdziwym siedliskiem bakterii.

Po raz kolejny natura okazuje się niedoścignionym wzorem.