Ostatnia wersja F-16
Amerykański myśliwiec F-16 to jedna z najlepszych i najbardziej uniwersalnych maszyn w swojej kategorii. Oblot samolotu miał miejsce w roku 1974 i od tamtej pory wyprodukowanych zostało około 4500 sztuk w różnych odmianach. Producent, firma Lockheed Martin, zapowiedział właśnie, że szykowana jest ostatnia wersja najpopularniejszego samolotu bojowego świata.
Amerykański myśliwiec F-16 to jedna z najlepszych i najbardziej uniwersalnych maszyn w swojej kategorii. Oblot samolotu miał miejsce w roku 1974 i od tamtej pory wyprodukowanych zostało około 4500 sztuk w różnych odmianach. Producent, firma Lockheed Martin, zapowiedział właśnie, że szykowana jest ostatnia wersja najpopularniejszego samolotu bojowego świata.
Siły Powietrzne USA planują pozostawienie F-16 w służbie do roku 2025. W międzyczasie, w arsenale Stanów Zjednoczonych na szeroka skalę pojawią się myśliwce V generacji takie jak F-22 Raptor czy F-35. Dlatego by F-16 Falcon, który pozycjonowany jest jedna generacje niżej, mógł współpracować z nowocześniejszymi myśliwcami, jego wyposażenie musi ulec modernizacji.
Dotyczy to przede wszystkim awioniki, a dokładniej radaru, instrumentów pokładowych, a także dodanie nowych systemów kierowania i odczytu z radaru. Finalna wersja F-16 zostanie oznaczona literą V, od słowa Viper (żmija), która jest potoczną nazwa stosowana przez amerykańskich pilotów.
F-16V zadebiutuje przed szerszą publicznością na pokazach lotniczych w Singapurze, które rozpoczną się w tym tygodniu. Obecnie amerykański samolot wielozadaniowy, w różnych wariantach użytkowany jest w 26 krajach na całym świecie w tym w Polsce. Nasze lotnictwo wojskowe używa egzemplarzy w jednej z najnowocześniejszych wersji Block 52+.
Źródło