Polski Hyperloop coraz bardziej realny
Hyperloop, czyli futurystyczna kolej przyszłości, jest ostatnio naprawdę gorącym tematem na całym świecie, w tym również w Polsce. Kilka dni temu odbyły się bowiem zawody kapsuł w Kalifornii, które zorganizowane zostały przez SpaceX, a które poprowadził Elon Musk...
Hyperloop, czyli futurystyczna kolej przyszłości, jest ostatnio naprawdę gorącym tematem na całym świecie, w tym również w Polsce. Kilka dni temu odbyły się bowiem zawody kapsuł w Kalifornii, które , a które poprowadził Elon Musk.
Chociaż inżynierowie z polskiego zespołu HyperPoland nie zakwalifikowali się do kolejnego etapu konkursu na wyłonienie najlepszej kapsuły, to jednak żywiołowo prowadzą oni pracę, które mogą zaowocować .
Naukowców i wszystkie osoby zaangażowane w ten niesamowity projekt w naszym kraju, postanowił wesprzeć poseł Piotr Liroy Marzec (Kukiz’15). Zgłosił interpelację skierowaną do wicepremiera Mateusza Morawieckiego w sprawie budowy odcinka testowego np łączącego Wrocław i Warszawę.
Pyta również w nim czy polski rząd w jakiś konkretny sposób wspiera zespół HyperPoland, a także czy jest gotowy uczynić z tej technologii polski priorytet inwestycyjny.
"Budowa nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy nie może polegać na kopiowaniu technologii, które na świecie rozwija się od dwudziestu lat, tylko technologii, których świat będzie używał za dwadzieścia lat. Dlatego nie powinniśmy myśleć o samochodach elektrycznych, tylko autonomicznych. Dlatego też powinniśmy jako państwo wpierać badania i prace nad rozwiązaniami najbardziej innowacyjnymi" – pisze Liroy.
"Warto podkreślić, że Hyperloop byłby nie tylko szybszy i bezpieczniejszy od swoich konkurentów, ale również bardziej ekologiczny. Szacuje się, że zużycie energii w przypadku tego środka transportu będzie ok. 400 razy mniejsze niż w przypadku samolotów pasażerskich. Rury, w których poruszać się będą kapsuły, będą umieszczone na pylonach. Dzięki temu nie będą kolidować z obecnie istniejącymi systemami transportu" – objaśnia poseł.
"Koszt budowy Hyperloop to zaledwie ¼ kosztu budowy kolei dużych prędkości. Od wielu lat trwa dyskusja o budowie kolei dużych prędkości w Polsce. Tak jak na całym świecie, w takie przedsięwzięcie musiałoby zaangażować się państwo. Dlaczego więc nie zainwestować od razu w rozwiązanie nowocześniejsze i bardziej efektywne ekonomicznie?" – dopytuje poseł.
Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu odbyła się konferencja zorganizowana przez HyperPoland w warszawskim Instytucie Lotnictwa. Polscy inżynierowie, studenci i wszystkie zainteresowane osoby wypowiadały się o idei tej technologii, pomysłach i możliwościach urealnienia projektu.