Wiemy jak zmieniać DNA

Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się właśnie odkryć w jaki sposób enzymy potrafią zmieniać kod genetyczny wewnątrz żywych organizmów. Jest to odkrycie przełomowe, bo daje nam nadzieję, że w przyszłości lekarze będą w stanie kontrolować DNA człowieka, a zatem wszystkie choroby genetyczne odejdą do lamusa.

Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się właśnie odkryć w jaki sposób enzymy potrafią zmieniać kod genetyczny wewnątrz żywych organizmów. Jest to odkrycie przełomowe, bo daje nam nadzieję, że w przyszłości lekarze będą w stanie kontrolować DNA człowieka, a zatem wszystkie choroby genetyczne odejdą do lamusa.

Badacze z Uniwersytetów w Bristolu i Monachium, z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie oraz z Litewskiego Instytutu Biotechnologii przyjrzeli się dokładniej działaniu CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) - grupie enzymów, które bronią bakterie przed bakteriofagami czy wirusami.

Działają one niezwykle precyzyjnie - każdy z nich wycelowany jest w jedną konkretną parę zasad wśród trzech miliardów wszystkich dostępnych w cząsteczce DNA, co przypominać może znalezienie igły w bardzo dużym stogu siana.

Jak wykazały badania mikroskopowe, podczas których w polu magnetycznym rozciągnięto cząsteczki DNA tak aby dokładnie widzieć ich wnętrze podczas procesu modyfikacji, enzymy te dokonują zmian poprzez rozerwanie łańcucha DNA i wstawienie tam swojego RNA przez co powstaje struktura znana jako pętla R.

Poznanie tego mechanizmu daje nam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości być może da się tak zmodyfikować enzymy CRISPR, aby te mogły modyfikować w pożądany przez nas sposób ludzki genom dzięki czemu da się leczyć wszelkie możliwe choroby o podłożu genetycznym.