Hardt Hyperloop bije rekord prędkości w Europie. Jest wideo
Holenderska firma technologiczna Hardt Hyperloop pochwaliła się nowym europejskim rekordem prędkości dla systemów hyperloop, osiągając 85 km/h podczas testów w European Hyperloop Center (EHC) w Veendam. Podczas prób pojazd zademonstrował również unikalną technologię płynnej zmiany torów.

Pojazd przyspieszał z siłą około 0,3 G (czyli około 30 proc. siły grawitacji Ziemi) na 420-metrowym torze testowym. W ciągu pierwszych 140 metrów osiągnął prędkość 85 km/h, a następnie w trakcie 155-metrowego odcinka wykonał udany manewr zmiany toru. Test zakończył się łagodnym hamowaniem na ostatnich 100 metrach. Tym samym udało się przekroczyć pierwotną prędkość projektową wynoszącą 80 km/h.
Pokazanie zmiany torów przy tych prędkościach to wielki krok od projektów teoretycznych do realnych systemów, a zarazem silny impuls dla globalnego wdrażania hyperloop
Technologia bez ruchomych elementów
Unikalność rozwiązania polega na tym, że mechanizm zmiany toru nie posiada ruchomych elementów w infrastrukturze, co zwiększa niezawodność i przepustowość sieci transportowych. Tradycyjne koncepcje hyperloop borykały się z problemami skalowalności, bezpieczeństwa oraz integracji systemowej przy dużych prędkościach, a Hardt zdaje się rozwiązywać te kwestie, co sprawia, że jest bliżej komercjalizacji.
Nowa generacja mobilności
Od pierwszego sukcesu w EHC w zeszłym roku firma przeprowadziła ponad 750 testów, co pozwoliło opracować m.in. mechanizm przełączania torów bez ruchomych części, bezpieczniejszy system lewitacji magnetycznej i wzmocnioną konstrukcję pojazdu.
Pojazd został również odchudzony o 45 proc. w stosunku do poprzednich modeli, a jego napęd zwiększono o 50 proc. Zintegrowano także sterowanie magnetyczne z napędem, co według Hardt Hyperloop nie stwarza technicznych przeszkód w osiąganiu prędkości do 700 km/h.
Hardt planuje teraz budowę demonstracyjnej trasy o długości 3-5 km, a następnie linii operacyjnej o długości 30-50 km, w ramach przygotowań do komercyjnego wdrożenia.
To dowód na europejską innowacyjność i kamień milowy w rozwoju zrównoważonego transportu. Jesteśmy dumni, że torujemy drogę nowej erze mobilności