Zdatna do zamieszkania superziemia tuż obok nas

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył właśnie kolejną, zdatną do zamieszkania egzoplanetę. Gliese 832 c, która orbituje wokół czerwonego karła Gliese 832, wyróżnia się jednak tym, że znajduje się rzut beretem od Ziemi, w kosmicznej skali oczywiście.

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył właśnie kolejną, zdatną do zamieszkania egzoplanetę. Gliese 832 c, która orbituje wokół czerwonego karła Gliese 832, wyróżnia się jednak tym, że znajduje się rzut beretem od Ziemi, w kosmicznej skali oczywiście.

Gwiazda, która znana jest także jako HD 204961 lub LHS 3685, jest czerwonym karłem posiadającym około połowę masy i średnicy Słońca, a znajduje się ona w odległości zaledwie 16 lat świetlnych od Ziemi, w konstelacji Żurawia.

Już 5 lat temu odkryto, że posiada ona jedną planetę - podobnego do Jowisza gazowego olbrzyma - a teraz okazało się, że dodatkowo znaleźć tam można kamienną, zbliżoną budową do Ziemi planetę, która do tego znajduje się w tak zwanej strefie zamieszkania - w takiej odległości od gwiazdy, która umożliwia istnienie na planecie wody w stanie płynnym, a zatem umożliwia także istnienie tam życia.

Gliese 832 c ma masę 5.4-krotnie większą od Ziemi, a okrąża ona swoją gwiazdę w nieco ponad ziemski miesiąc - 35 dni - a więc znajduje się bardzo blisko swojej gwiazdy, ta jest jednak dużo chłodniejsza od Słońca. Pozostaje jeszcze pytanie o skład jej atmosfery - jeśli jest ona zbliżona do Ziemi temperatury mogą być tam znośne choć różnice pomiędzy poszczególnymi porami roku mogą być dość drastyczne, ale i tak to bardziej optymistyczna w wersja. W tej mniej optymistycznej gęstsza atmosfera oznacza, że planeta ta bardziej przypomina gorącą, niezdatną do życia Wenus.

Tak czy siak na chwilę obecną jest ona jedną z trzech najbardziej zbliżonych do Ziemi, znanych nam egzoplanet, a do tego jest ona położona najbliżej nas co czyni z niej doskonały obiekt do dalszych obserwacji.

Kto wie - może właśnie tam uda się odnaleźć ślady pozaziemskiego życia?