Rytuał zamiast zemsty? Nowa teoria zniszczenia posągów Hatszepsut

Północna fasada świątyni Hatszepsut w Luksorze w Egipcie
Północna fasada świątyni Hatszepsut w Luksorze w Egipcie123RF/PICSEL

Mniej zniszczeń, więcej rytuałów

Po jej śmierci, pomniki Hatszepsut (panowanie ok. 1473–1458 p.n.e.) stały się obiektem systematycznego programu destrukcji, którego najczęstszą formą było wymazywanie jej imienia i wizerunku ze ścian świątynnych. Za działaniami tymi stał Totmes III, jej bratanek i następca (samodzielne panowanie ok. 1458–1425 p.n.e.), lecz motywy jego decyzji pozostają sporne.

Rytualna "dezaktywacja", nie destrukcja z nienawiści

W przeciwieństwie do innych władców, Hatszepsut rzeczywiście padła ofiarą kampanii prześladowań, a jej polityczne konsekwencje są trudne do przecenienia. Jednak istnieje przestrzeń na bardziej zniuansowaną interpretację działań Totmesa III, które mogły wynikać z rytualnej konieczności, a nie jawnej wrogości.

Zobacz również:

    Przełom w sprawie zmian w prawach pasażerów linii lotniczychPolsat NewsPolsat News