60 proc. użytkowników Facebooka jest skłonnych odejść?

Sophos, firma specjalizująca się w technologiach ochrony informacji, przeprowadziła sondaż na użytkownikach Facebooka. Badanie pokazało, że duża część osób korzystających z popularnego portalu społecznościowego ma spore obawy odnośnie ustawień prywatności sieci.

Czy użytkownicy rzeczywiście zaczną   fot. Warwick Kay
Czy użytkownicy rzeczywiście zaczną fot. Warwick Kaystock.xchng

Prawie dwie trzecie użytkowników Facebooka rozważa możliwość odejścia, a 16 proc. twierdzi, że już przestało korzystać z portalu w wyniku braku odpowiedniej kontroli nad swoimi danymi. Pytanie zawarte w ankiecie brzmiało: Czy myślisz, że przestaniesz korzystać z Facebooka z powodu obaw o swoją prywatność?

Odpowiedzi:

Możliwe 484 (30 proc.)

Wysoce prawdopodobne, 469 (30 proc.)

Już zrezygnowałem 254 (16 proc.)

Nie 191 (12 proc.)

Mało prawdopodobne 190 (12 proc.)

Liczba użytkowników Facebooka, biorących udział w ankiecie wyniosła 1588, zatem niewiele, biorąc pod uwagę, że tylko w Polsce z tego portalu korzysta 5 mln osób. A na świecie około 500 mln. Zatem to bardzo wąska grupa respondentów.

Facebook stoi w obliczu rosnącej krytyki z powodu zmian, jakie nastąpiły w sposobie udostępniania danych użytkowników wewnątrz sieci społecznościowej i poza nią. Obawy skoncentrowały się na złożoności i podejściu "opt-out" do udostępniania informacji o użytkownikach dla innych stron w internecie. Media sugerują, że Facebook planuje ogłosić kolejne zmiany w ustawieniach prywatności w ciągu najbliższych kilku dni, ale nie jest jasne, czy zmiany będą na tyle znaczące, aby rozwiać obawy użytkowników.

- Ta ankieta pokazuje, że większość użytkowników ma dość braku kontroli nad swoim danymi", powiedział Graham Cluley, starszy konsultant ds. technologii w Sophos. - Większość nadal nie wie, jak bezpiecznie ustawić swoje opcje prywatności Facebooka, uważając cały system za mylący. Co jest potrzebne, to podstawowe zmiany, sugerujące użytkownikom ustawienia nastawione raczej na większą prywatność i ochronę swoich informacji (opt-in), niż udostępnianie ich na zewnątrz (opt-out) - dodając. To dość odważne słowa, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę ankietowanych.

W odpowiedzi na krytykę polityki prywatności Facebooka, powstało wiele kampanii, w tym "Quit Facebook Day", które zostały zaprojektowane do poszerzania świadomości społecznej w tej kwestii. - Masowy exodus z Facebook wydaje się mało prawdopodobny, ale użytkownicy Facebooka są coraz bardziej zainteresowani tym, kto dokładnie może oglądać ich dane - kontynuował Cluley.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas