Co 10 klient zostanie oszukany
Te święta będą rekordowe, jeśli chodzi o liczbę zakupów w internecie, ale wraz z świąteczną gorączką wzrośnie również liczba oszustw.
Co 10 osoba może stać się ofiarą internetowych oszustw podczas sezonu świątecznego - tak podaje report amerykańskiego National Consumers League oraz National Cyber Security Alliance. W okresie świątecznym internauci przeznaczą na zakupy około 24 mld dol. - 24 proc. więcej niż w zeszłym roku.
Pragnącymi kupić swetry lub odtwarzacze MP3 w sieci nie tylko natrafią na ciekawe oferty, ale i na ludzi, którzy będą chcieli ich oszukać. Główną techniką stosowaną przez oszustów będzie "phishing", czyli wysyłanie e-maili z fałszywymi stronami (np. nieistniejącym sklepem), na których będzie trzeba podać swoje dane. W samym tylko USA w 2006 roku 24,4 miliona Amerykanów kliknęło na maile wykorzystujące technikę phishingu, a wysokość skradzionych pieniędzy na przeciętnego użytkownika wzrosła z 257 dol. w 2005 roku do 1,244 w 2006 roku. Niektóre banki zanotowały wzrost oszustw internetowych wynoszący około 500 procent.
Jak się zabezpieczyć przed kradzieżą? Recepta jest dość prosta: należy używać zapor ogniowych (firewall), programów antywirusowych, a także sprawdzać, czy połączenie z jakiego korzystamy jest 128-bitowe. No i najważniejsze ostrzeżenie - banki nigdy nie wysyłają poczty elektronicznej z prośbą o podanie swoich danych osobistych i bankowych.