Czego boją się użytkownicy internetu?

Czy przeciętny użytkownik sieci boi się o bezpieczeństwo cyfrowego życia? Tak. Co więcej - powinien. Jednak wiele osób nie robi wystarczająco dużo, by chronić się przed niebezpieczeństwami.

Korzystanie z internetu nie musi przerażać. Trzeba tylko dbać o swoje bezpieczeństwo
Korzystanie z internetu nie musi przerażać. Trzeba tylko dbać o swoje bezpieczeństwo123RF/PICSEL

Według danych Trend Micro, 7 na 10 osób czuje się bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo swoich rodzin w sieci, ale tylko 4 osoby na 10 wiedzą, co robić, by chronić swoich najbliższych. Boimy się również tego, że nasza aktywność online może być śledzona przez innych, a 1 na 2 osoby jest zaniepokojona liczbą prywatnych informacji dostępnych na kontach w social media.

Pozostałe statystyki wyglądają równie niepokojąco:

- co sekundę pojawia się jedno zagrożenie. 1 na 4 osoby doświadczyła ataku hakerów na konto e-mail. 14 proc. doświadczyło ataku na konta w social media

- boimy się utraty naszych cyfrowych wspomnień. 68 proc. z nas załamałoby się w przypadku utraty wszystkich plików z komputera

- boimy się o bezpieczeństwo najmłodszych. 71 proc. wyraża obawy związane z umieszczaniem przez dzieci treści w sieci

Czy jednak robimy wszystko, by zadbać o bezpieczeństwo nasze i naszych najbliższych? Statystyki dowodzą, że raczej nie: 60 proc. z nas udostępnia w sieci takie informacje, jak data urodzin/dane członków rodziny, 43 proc. badanych nie zmienia ustawień prywatności, 6 proc. zaakceptuje zaproszenie do grona znajomych otrzymane od nieznanej osoby, a tylko 32 proc. regularnie odwiedza profile swoich dzieci w mediach społecznościowych.

"Użytkownicy sieci boją się wielu rzeczy. Jednak jednocześnie często postępują bardzo lekkomyślnie. Kilka przykładów: 1 na 4 osoby używa tych samych lub nieznacznie zmodyfikowanych haseł w przypadku wszystkich kont online, a prawie 1 na 5 osób klika w linki otrzymane z nieznanych źródeł. Żeby przezwyciężyć obawy związane z bezpieczeństwem online warto zastosować się do kilku prostych, praktycznych wskazówek"- mówi Rik Ferguson, Dyrektor ds. komunikacji i badań nad bezpieczeństwem w Trend Micro.

Co zrobić, by przestać obawiać się o bezpieczeństwo online nasze i naszych najbliższych:

- zarządzaj kontami online za pomocą bezpiecznych haseł albo używaj dobrego managera haseł

- zapoznaj się z ustawieniami prywatności w mediach społecznościowych i dostosuj je do swoich potrzeb

- regularnie rób kopie zapasowe plików

- zainstaluj oprogramowanie zabezpieczające na wszystkich urządzeniach, z których korzystasz.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas