Firefox najpopularniejszą przeglądarką w Polsce
Jakie przeglądarki są najpopularniejsze wśród polskich internautów? Według najnowszego badania gemiusRanking, Firefox jest w naszym kraju niekwestionowanym liderem.
Grupa przeglądarek Firefox fundacji Mozilla przewodzi w rankingach, a jej procentowy udział w liczbie odsłon polskich stron objętych badaniem gemiusTraffic przekroczył próg 50 proc. W całościowym zestawieniu wszystkich przeglądarek daje jej to pozycję samotnego lidera, ze znaczną przewagą nad produktem Microsoftu. To nie wszystko. Na kolejnym, trzecim miejscu znajduje się Opera, produkt norweskiej firmy zbliża się do granicy 10 proc.
Wpływ na zmiany w kolejności rankingu może mieć m. in. oficjalna premiera systemu operacyjnego Windows 7. Microsoft po raz pierwszy ma zamiar wprowadzić system operacyjny, gdzie każdy użytkownik jest w stanie sam wybrać sobie odpowiednią przeglądarkę internetową (do tej pory IE był instalowany automatycznie). Jest to olbrzymia zmiana w strategii Microsoftu, na którą wpływ miała przede wszystkim Unia Europejska, uchwalając nową rezolucję. Spór zakończył się ugodą ze światowym potentatem.
Dopiero po premierze Windows 7 będziemy w stanie określić, czy wpłynie to na popularność Internet Explorera. Także Opera szykuje się do wprowadzenia odświeżonej wersji przeglądarki. Ma być ona jeszcze bardziej funkcjonalna, szybsza, mieć nowy wygląd, a jej działanie ma zostać usprawnione. Na razie dostępna jest wersja testowa Opery 10, na podstawie której wielu fanów wyraża bardzo pochlebne recenzje.
Kolejne miejsca w rankingu przygotowanego przez Ranking.pl zajmują przeglądarki firmy Google - Chrome oraz Apple - Safari. Produkt Google jest najmłodszą przeglądarką spośród wszystkich badanych przez nas na polskim rynku. Warte odnotowania jest to, że rok po premierze (początek września 2008) potrafiła zdobyć 2 proc. całego rynku. Jej notowania mogą iść w górę, dzięki premierze nowego oprogramowania Google Chrome OS.
Jedno z ostatnich miejsc w naszym rankingu zajmuje Safari. Wynik tej przeglądarki oscyluje wokół 0,5 proc. Wynik ten jest odwrotny niż trend na światowych rynkach, gdzie Safari podbija serca użytkowników sieci . Może być tylko lepiej, ponieważ produkty Apple zdobywają coraz większą popularność w Polsce, a sami producenci zapowiadają zdobycie większej rzeszy fanów, m. in. poprzez wprowadzenie nowej wersji Safari, która swoją premierę miała w czerwcu tego roku. Co ciekawe, przez pierwsze trzy dni Apple odnotowało 11 mln pobrań tego programu, który, według ich zapewnień, jest najszybszą przeglądarką z dostępnych na rynku.