Kończą z wirtualnymi pieniędzmi
W przyszłości w Chinach wirtualne waluty - takie, jakich używa się np. w grach RPG online - a także karty prepaid do cybergier nie będą mogły być wymieniane na realne pieniądze ani towary.
W opublikowanym właśnie wspólnym komunikacie, chińskie ministerstwa handlu i kultury informują, że chcą w ten sposób ograniczyć ewentualny wpływ handlu w nierealnych światach na rzeczywisty system finansowy i zminimalizować nielegalne procedery, takie jak np. pranie brudnych pieniędzy za pomocą wirtualnych kredytów oraz ograniczyć szarą strefę w gospodarce. Zarządzenie ma być egzekwowane przez agencje rządowe zajmujące się bezpieczeństwem.
Wirtualne złoto i inne waluty w przyszłości będzie można wymieniać u ich wystawcy wyłącznie na wirtualne przedmioty. Tym samym chiński rząd wprowadza pierwszą regulację dotyczącą wirtualnych walut. Obrót wirtualnej gotówki w ubiegłym roku wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 20 procent do kilku miliardów juanów (1 miliard juanów odpowiada 100 milionom euro).
Chińskie władze uważnie obserwują wirtualne rynki od 2007 roku, postrzegając je jako furtkę dla nielegalnego handlu i hazardu. Poza tym od końca 2006 roku nasilają się obawy, że takie wirtualne pieniądze mogłyby się stać walutą równoległą do oficjalnych chińskich juanów.
Najpopularniejszą wirtualną walutą w Chinach są tzw. QQ coins, wydawane przez dostawcę usług internetowych Tencent.com, który obsługuje 220 milionów zarejestrowanych użytkowników. Firma Tencent obiecała, że będzie bezwarunkowo przestrzegać nowego rozporządzenia. Czarny handel wirtualną walutą ułatwia kradzieże i oszustwa. Tencent zamierza zatem w pełni współpracować z władzami.
Jak wykazały ubiegłoroczne obserwacje specjalistów z uniwersytetu w Manchesterze, w krajach rozwijających się 400 000 ludzi zajmuje się gold farmingiem, czyli tworzeniem w grach takich jak World of Warcraft wirtualnych dóbr, które następnie są odsprzedawane zamożniejszym graczom. Ten rynek ma wartość sięgającą miliarda dolarów.
Większość "goldfarmerów", którzy otrzymują miesięczną pensję w wysokości około 100 euro, działa w Chinach. W związku z coraz większą rolą, jaką odgrywa branża gier RPG, istnieje także tendencja do rozpowszechniania się tej niewymagającej "kwalifikacji" działalności i w innych krajach.