Pierwszy Polak - finalista Imagine Cup 2010
Dominik Trojnar, student Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej, zakwalifikował się do grona 6 najlepszych studentów, którzy zmierzą się podczas finałów Imagine Cup. Dominik startuje w kategorii Technologie Informatyczne. W finałowej rozgrywce zmierzy się ze studentami z Francji, Egiptu, Singapuru, Boliwii oraz Chin.
Studenci startujący w kategorii Technologie Informatyczne muszą wykazać się wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami w zakresie tworzenia, wdrażania i nadzorowania wydajnych, funkcjonalnych, stabilnych i bezpiecznych systemów informatycznych. Kategoria ta jest rozgrywana w ramach konkursu Imagine Cup od 2005 roku, kiedy to światowe finały odbywały się w japońskiej Jokohamie. Przypomnijmy, że w tym roku gospodarzem finałów światowych Imagine Cup jest Polska.
Na co dzień Dominik Trojnar studiuje na Politechnice Rzeszowskiej. Dodatkowo działa także w Kole Naukowym Elektroniki i Technologii Informacyjnych, którego opiekunem jest Bartosz Pawłowicz. Dominik pełni też funkcję Microsoft Student Partnera w rzeszowskiej Grupie IT.
Imagine Cup jako przygoda
Jest rok 2006. Politechnika Białostocka. Dwaj studenci - Arkadiusz Kondratiuk oraz Marcin Bartoszuk - postanowili spróbować swoich sił startując w konkursie technologicznym Imagine Cup organizowanym przez Microsoft. O samym konkursie dowiedzieli się od swojego kolegi z uczelni. Razem stworzyli zespół, który z powodzeniem wystartował w czwartej edycji Imagine Cup. Drużyna Arkadiusza i Marcina zajęła wówczas trzecie miejsce na finałach krajowych w kategorii Projektowanie Oprogramowania. Już wtedy wiedzieli, że na jednorazowym starcie w Imagine Cup się nie skończy.
Co było potem?
Organizowany przez Microsoft od 2003 roku Imagine Cup jest konkursem technologicznym, w którym studenci muszą wykazać się wiedzą oraz kreatywnością w zastosowaniu nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych. Od 2009 roku hasło przewodnie konkursu brzmi "Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości". Jest ono swego rodzaju drogowskazem dla uczestników, którzy w swoich projektach poszukują sposobów rozwiązania problemów zidentyfikowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych w Milenijnych Celach Rozwoju. Obejmują one takie obszary, jak eliminacja skrajnego ubóstwa i głodu, zapewnienie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym, promowania równości płci i awansu społecznego kobiet.
Poza Technologiami Informatycznymi, w tegorocznej edycji Imagine Cup rozgrywane są następujące kategorie konkursowe:
- Projektowanie Oprogramowania, gdzie należy stworzyć system informatyczny mając do dyspozycji między innymi .Net Framework, Windows czy Windows Mobile. Główną nagrodą w konkursie jest 25 000 dolarów,
- Projektowanie Gier, której celem jest stworzenie nowej gry komputerowej wykorzystującej Microsoft XNA Game Studio 3.0 lub Silverlight 3.0 oraz Visual Studio. Główna nagroda to 25 000 dolarów,
- Media Cyfrowe, gdzie maksymalnie dwuosobowe zespoły muszą stworzyć film internetowy poruszający tematykę tegorocznego przesłania Imagine Cup,
- Projektowanie Systemów Wbudowanych, w której zespoły mają za zadanie opracowanie wbudowanego rozwiązania w oparciu o Windows Embedded CE 6.0 R2 oraz komputery kompaktowe. Do tej pory aż czetry zespoły z Polski zakwalifikowały się do drugiej rundy w kategorii Projektowanie Systemów Wbudowanych.