Połowa ofiar ataków ransomware jest ponownie atakowana… przez te same osoby

Chcecie kolejnego argumentu przemawiającego za tym, że nie warto płacić okupu cyberprzestępcom? Proszę bardzo - jak pokazują badania, najprawdopodobniej zaatakują Was ponownie w przyszłości.

Połowa ofiar ataków ransomware jest ponownie atakowana… przez te same osoby
Połowa ofiar ataków ransomware jest ponownie atakowana… przez te same osobyGeekweek - import

Chociaż organy ścigania i branżowi specjaliści przekonują, że nigdy nie powinniśmy płacić okupu za odblokowanie dostępu do naszego komputera po ataku ransomware - również dlatego, że nie mamy żadnej pewności, że faktycznie tak się stanie - to wiele dużych organizacji dało ostatnio fatalny przykład, płacąc hakerom ogromne pieniądze. Co więcej, jak się właśnie dowiadujemy z nowego raportu, zapłacenie okupu wcale nie oznacza, że zgodnie z jakimś cyberprzestępczym kodeksem nie zostaniemy ponownie zaatakowani, wręcz przeciwnie… blisko połowa ofiar takich ataków jest ponownie obierana za cel i to przez te same osoby!

W badaniach przeprowadzonych przez Censuswide wyszło na jaw, że 80% organizacji, które zdecydowały się zapłacić okup za przywrócenie dostępu po ataku ransomware jest ponownie atakowana, z czego aż 46% z nich przez te same organizacje lub osoby. Dla przykładu, jedna z firm, która zdecydowała się na taki krok i zapłacenie kilku milionów dolarów, stała się celem drugiego ataku dosłownie dwa tygodnie po przekazaniu kryptowaluty, oczywiście ze strony tego samego cyberprzestępcy lub grupy.

Co warto też podkreślić, po zapłaceniu okupu bardzo często występują pewne problemy i tak jak wspominaliśmy, nie mamy żadnej gwarancji, że odzyskamy wszystkie dane - 46% osób, które zapłaciły okup odkryły, że część danych jest uszkodzona, 51% faktycznie odzyskało pełen dostęp, a 3% w ogóle nie odzyskało dostępu. Mówiąc krótko, to loteria, a na dodatek niejako wspieramy i zachęcamy w ten sposób hakerów do kolejnych szkodliwych działań. Jeśli zaś chodzi o firmy, to należy też wziąć pod uwagę fakt, że przyznanie się do takiego ataku i zapłacenie okupu może oznaczać duże straty wizerunkowe i jak twierdzą osoby ankietowane, 53% osób twierdzi, że ich marka na tym ucierpiała, a 66% deklaruje starty finansowe na skutek ataku. Co zatem zrobić? Starać się jak najlepiej chronić swoje dane, bo przestępcy nie ustają w wysiłkach poszukiwania słabych punktów i jak twierdzi Check Point Research, liczba ataków ransomware wzrosła o blisko 100% w ciągu ostatniego roku, a Cybersecurity Ventures prognozuje, że do 2031 roku takie ataki będą nas kosztować globalnie 265 mld USD.

Źródło: GeekWeek.pl/Censuswide

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas