Technologie na ratunek edukacji

Pora na technologiczny przewrót kopernikański w edukacji. Zamiast nudnych książek - internet oraz multimedia. Zamiast wykładów - e-learning. Dlaczego? Tylko w ten sposób unikniemy "cyfrowego wykluczenia" i skutecznie będziemy nieść kaganek oświaty.

Classmate PC - seria tych małych komputerów trafiła do wielu krajów. Także do Polski, do Katowic
Classmate PC - seria tych małych komputerów trafiła do wielu krajów. Także do Polski, do Katowicmateriały prasowe

Edukacja bez papieru

- Technologie to droga do rozwiązania takich problemów jak głód oraz bieda - powiedziała podczas Forum Liderów Edukacji Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. Administracje rządowe na całym świecie nie od wczoraj zdają sobie sprawę, że komputery i internet są najlepszym sojusznikiem w szerzeniu edukacji. W najbliższych latach więcej niż 90 proc. uprawianych zawodów będzie za kilka lat wymagała przynajmniej podstawowych informacji w zakresie technologii. Kto pozostaje w tyle w świecie technologii, na tego czeka "cyfrowe wykluczenie".

Odpowiedzią na współczesne problemy szkolnictwa może być cloud computing, czyli przetwarzanie danych w internecie, z wykorzystaniem potężnych serwerów zamiast umieszczonego w domu komputera. W Warszawie wspomniano m.in. o Microsoft Live@edu z którego korzysta Uniwersytet w Bolonii, gwarantując swoim studentom - dzięki tej usłudze - m.in. dostęp do MS Office poprzez cloud computing.

Na świecie działa także wiele cyber-uniwersytetów, umożliwiających edukację przy pomocy sieci. Wspomnijmy chociażby japoński Uniwersytet Fukuoka. W końcu wspomniano na Forum Liderów Edukacji o wykorzystaniu technologii Xbox 360 Kinect, która umożliwia sterowanie przy pomocy ruchu. Teoretycznie, ten mający pojawić się na jesień produkt mógłby także zrewolucjonizować sposób, w jaki prowadzi się lekcje. Jednak to tego ostatniego potrzebni są odpowiedni nauczyciele.

Tak wygląda Kinect w akcji:

Imagine Cup dla nauczycieli

W marcu tego roku, na zaproszenie firmy Microsoft, ponad 200 nauczycieli, twórców polityki edukacyjnej oraz dyrektorów szkół z ponad 40 krajów europejskich, w tym z Polski, uczestniczyło w siódmej edycji konferencji Forum Innowacyjnej Edukacji, która odbyła się w Berlinie.

Podczas spotkania nauczyciele przedstawili swoje projekty z wykorzystaniem cyfrowych mediów i technologii. Prace oceniało międzynarodowe jury składające się z 26 ekspertów ds. edukacji. Pracami jury kierował dr Wilfried Hendricks, dyrektor Instytutu Edukacji berlińskiego Towarzystwa Edukacyjnego.

Migawka - zwycięski projekt europejskiego finału Pani Gabrieli Źrałek z Sosnowca
materiały prasowe

Pani Gabriela zajęła pierwsze miejsce i otrzymała prestiżową nagrodę "Wybór Nauczycieli" (Educators' Choice Award). Wyróżnienie to jest przyznawane w drodze głosowania wszystkich uczestników konferencji. Ponadto Pani Gabriela wraz ze swoim projektem fotograficznym dla dzieci "Migawka" dotarła do półfinałów konkursu w kategorii "Innowacyjna zawartość merytoryczna". Nauczycielka z Sosnowca będzie reprezentować Polskę na światowych finałach konkursu, które odbędą się w Republice Południowej Afryki.

- Konkurs dla innowacyjnych nauczycieli daje ogromną możliwość dzielenia się swoim doświadczeniem w zakresie stosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, stanowi także źródło inspiracji dla osób, które chcą poszerzyć i uatrakcyjnić swój warsztat pracy w szkole - powiedziała Gabriela Źrałek.

Edukacja 2.0

z partnerami, aby wspierać innowacyjne wykorzystanie technologii w szkolnictwie. Rok później odbyło się pierwsze spotkanie oraz światowe finały konkursów dla nauczycieli i szkół.

Laureaci nagrody "Wybór Nauczycieli" z Berlina
materiały prasowe

- Microsoft już od wielu lat współpracuje z polskimi szkołami i nauczycielami nad nowym podejściem

do nauczania - powiedział Jan Polak, dyrektor programu "Partnerstwo dla Przyszłości" w polskim oddziale firmy Microsoft. - Wierzymy, że technologia jest ważnym czynnikiem pozwalającym uczniom zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do odniesienia sukcesu w przyszłości - dodał.

Czy nowe technologie w sojuszu z nowoczesnymi nauczycielami dokonają małego przewrotu w zarówno światowym, jak i polskim światku nauczycielskim. Chcą tego tak naprawdę wszyscy, łącznie z uczniami. Chociaż ci ostatni, nie zawsze zdają sobie z tego sprawę.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas