Trudne eurozakupy w internecie
Europejscy konsumenci pragnący dokonać zakupu przez internet w innym państwie członkowskim napotykają na powszechny problem odmowy realizacji zamówienia - wynika ze sprawozdania przygotowanego przez Komisję Europejską.
Największe problemy z transgranicznymi zakupami napotykają konsumenci pochodzący z Łotwy, Belgii, Rumunii i Bułgarii. Jedynie w dwóch spośród wszystkich krajów prawdopodobieństwo pomyślnego dokonania transgranicznego zakupu jest wyższe niż 50 proc.
Korzyści, jakie omijają obywateli, są również oczywiste. W ponad połowie państw członkowskich co najmniej połowa produktów oferowanych na stronach internetowych sprzedawców z innego kraju była o 10 proc. tańsza (włączając koszty transportu). Z kolei połowy poszukiwanych produktów nie udało się znaleźć na stronach krajowych: były oferowane wyłącznie przez podmiot z innego państwa członkowskiego.
W opublikowanym komunikacie przedstawiono zestawienie środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia regulacji, które obecnie zniechęcają usługodawców do świadczenia usług na rzecz konsumentów w innych państwach członkowskich. Ponadto - w celu zwiększenia zaufania do handlu przez internet - w ramach forum zainteresowanych stron zostaną przeanalizowane kwestie związane z gromadzeniem danych handlowych i ich wykorzystywaniem w celu określenia profilu konsumentów i prowadzenia marketingu bezpośredniego .
Przepaść między krajowym a transgranicznym handlem elektronicznym stale się jednak powiększa za sprawą barier utrudniających handel przez internet. Podczas gdy odsetek konsumentów w UE, którzy dokonują zakupów przez internet, wzrósł w okresie dwóch lat (2006-2008) z 27 proc. do 33 proc., odsetek kupujących, którzy dokonali zakupu przez internet z innego państwa UE, pozostał na tym samym poziomie (6 - 7 proc.). Przy tym jedynie 21 proc. sprzedawców oferuje obecnie usługę sprzedaży za granicę.
Akcja anonimowych zakupów wykazała:
Możliwość znacznych oszczędności dla konsumentów - w 13 spośród 27 krajów i w przypadku co najmniej połowy wszystkich poszukiwanych produktów konsumenci zdołali znaleźć w innym kraju UE ofertę produktu, który był co najmniej o 10 proc. tańszy niż najkorzystniejsza cenowo oferta krajowa (z włączeniem wszystkich kosztów, takich jak koszty dostawy do kraju konsumenta).
Dostęp do produktów niedostępnych na rynku krajowym - kupujący w 13 krajach UE nie byli w stanie znaleźć w Internecie krajowych ofert co najmniej połowy produktów, których poszukiwali. Produkty te były jednak dostępne w jednym z pozostałych krajów UE.
Większość zamówień nie jest realizowana - średnio 61 proc. zamówień złożonych przez internet w innym kraju UE nie zostało zrealizowanych. Powodem tego były przede wszystkim odmowa świadczenia usługi w kraju pochodzenia konsumenta ze strony sprzedawcy lub brak odpowiedniej możliwości dokonania płatności transgranicznej.