Acer największy w Europie

Jak wynika z badań Gartnera, w III kwartale 2008 r. sprzedano na całym świecie około 80 mln komputerów - w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza to wzrost o 15 procent.

Acer prześcignął w Europie HP
Acer prześcignął w Europie HPAFP

Według szacunków analityków do wzrostu sprzedaży ponownie przyczynił się silny popyt na netbooki. Szczególnie w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) producenci mogli odnotować znaczne wzrosty sprzedaży pecetów, notebooków i serwerów bazujących na procesorach x86.

HeiseOnline

W porównaniu z III kwartałem 2007 r. sprzedaż wzrosła o 26 procent, w Stanach Zjednoczonych natomiast kryzys gospodarczy daje się we znaki - tam rynek pecetów zarejestrował wzrost jedynie o 4,6 procent. W tej chwili nie da się jeszcze jednoznacznie stwierdzić, czy netbooki długotrwale przyczynią się do wzrostu sprzedaży, czy też dojdzie do efektu kanibalizacji w segmencie najtańszych urządzeń - komentuje specjalista Gartnera Mika Kitagawa.

A tymczasem analitycy rynku przypisują obecne sukcesy Acera i Asusa netbookom. W regionie EMEA te mininotebooki odpowiadają już za 10 procent wszystkich sprzedanych komputerów przenośnych i przyczyniają się do 7-procentowego ogólnego wzrostu rynkowego. I tak np. Asus kontynuuje błyskawiczny trend wzrostu sprzedaży w regionie EMEA głównie dzięki maszynom Eee PC.

Producent odnotował około 180-procentową zwyżkę - chociaż poziom sprzedaży utrzymuje się na relatywnie niskim poziomie. Acer w II kwartale 2008 r. był w stanie zepchnąć Fujitsu Siemensa z pierwszej pozycji na niemieckiej liście sprzedawców rynku pecetów, teraz tajwański producent potwierdził swoją pozycje także w skali europejskiej, osiągając wzrost wynoszący 61 procent, co daje mu miejsce przed Hewlettem-Packardem. Tym samym po raz pierwszy od przejęcia firmy Compaq Hewlett-Packard stał się numerem drugim w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

W skali globalnej koncern wciąż jednak dzierży palmę pierwszeństwa i był w stanie nawet powiększyć swoją przewagę nad Dellem dzięki 15-procentowemu wzrostowi sprzedaży. Z kolei Dell zarówno w Europie, jak i na całym świecie odnotował wskaźniki wzrostu jedynie poniżej przeciętnej - według szacunków Gartnera teksański producent kiepsko sobie radzi przede wszystkim w sektorze klientów korporacyjnych. Wyzwaniem dla wszystkich producentów staje się tymczasem spadek cen, który będzie utrzymywał się także w IV kwartale bieżącego roku. Teraz do obniżenia przeciętnych cen sprzedaży przyczyniają się w szczególności tanie netbooki, ale w kolejnych kwartałach branża będzie musiała stawić czoła problemom wynikającym z kryzysu bankowego - prognozują analitycy rynku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas