"B" jak backup

Pomimo tego, że na naszych komputerach mamy tyle ważnych informacji, mało kto decyduje się na robienie kopii zapasowych. To dość nierozważne podejście. W jednej chwili możemy stracić wszystko.

Wystarczy jedna rozlana kawa, jeden skradziony plecak, by stracić wszystkie zebrane przez nas dane. Nie mówiąc już o psujących się komputerach. Tym bolesnym dramatom można zapobiec, tworząc kopie zapasowe zawartości dysku twardego. Oto kilka wskazówek, jak wdrożyć w życie plan "B" i na bieżąco, w prosty sposób archiwizować dane.

Gdzie zapisywać kopie awaryjne?

Można zachowywać je na płytach CD lub DVD, lecz jest to powolny ręczny proces. Co więcej, w odróżnieniu do potocznych sądów, nośniki te są nietrwałe - tanie płyty CD mogą być nieczytelne już po dwóch latach od ich zapisania.

Reklama

Najlepszym miejscem do przechowywania kopii zapasowych jest zewnętrzny dysk twardy. W dzisiejszych czasach dysk zewnętrzny to szykowny, niewielki sprzęt, który można bez wstydu wyeksponować na biurku, albo zabrać ze sobą, jak dokumenty w torebce, czy w kieszeni. Zewnętrzne dyski ogromnych pojemności są bardzo szybkie i pozwalają na zapisanie wszystkich danych w jednym miejscu.

Programy do zarządzania dyskiem twardym

Drugą opcją jest internet - pliki o małej objętości można zapisać na naszej skrzynce mailowej (na serwerze firmy, która zarządza naszym kontem). Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z takich usług jak Sky Drive Microsoftu, który daje użytkownikom kilka gigabajtów do rozdysponowania w internecie.

Programy pomagające w odzyskiwaniu danych

Zorganizuj się

Zapisuj wszystkie tworzone dokumenty, zdjęcia i muzykę w jednym nadrzędnym folderze. Utwórz w nim dowolną ilość podkatalogów. Archiwizowanie danych jest o wiele łatwiejsze, jeśli kopiujesz je tylko z jednego katalogu. Domyślny zapis plików w jednej lokalizacji zmniejsza ryzyka pominięcia jakiegoś dokumentu podczas archiwizacji.

Rób to regularnie

Nabierz zwyczaju wykonywania regularnego backupu plików. Jeśli codziennie pracujesz na komputerze powinieneś codziennie wykonywać kopie archiwalne ważnych plików. Oprócz tego, raz na tydzień zapisywać wszystko ponownie. Jednak najlepiej rozejrzeć się za oprogramowaniem do tworzenia kopii awaryjnych, które będzie tworzyć je automatycznie i natychmiastowo bez konieczności każdorazowego ręcznego uruchamiania.

Wykonując kopie ręcznie jesteś narażony na niebezpieczeństwo pomyłek lub pominięcia ważnego pliku. Często takie oprogramowanie jest dołączane w pakiecie z dyskami zewnętrznymi, np. dyskami Western Digital z serii My Book czy z zestawem Time Capsule produkcji Apple.

Bądź selektywny

Nie twórz kopii całego systemu - to czasochłonne zajęcie doprowadzi tylko do utworzenie duplikatu całej zawartości twardego dysku, łącznie z pamięciożernym oprogramowaniem. W przypadku awarii do odtworzenia środowiska pracy wystarczy mieć dostęp do oryginałów programów instalacyjnych (np. na CD).

Archiwizuj to, co dla Ciebie ważne

Najważniejsze jest, by chronić dokumenty, które sam stworzyłeś: dokumenty tekstowe, wiadomości poczty elektronicznej, zdjęcia, muzyka, filmy czy "sejwy" z ulubionych gier. Przyda się także utworzyć kopie ustawień wszystkich programów, z których korzystasz oraz krytycznych danych Windows, jak na przykład rejestru systemowego. Nie zapomnij utworzyć bliźniaczej kopii wszystkiego, co zapisałeś na swoim dysku zewnętrznym.

Geograficzna odległość

Jeśli na zewnętrznym dysku mamy zgromadzone informacje, które są dla nas naprawdę cenne (np. jesteśmy fotografem, który zgromadził kilkanaście gigabajtów danych), warto przechowywać dysk w miejscu innym, niż znajduje się używany przez nas komputer. W razie wypadków losowych (np. pożar) - będziemy mieli plan B.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: dysk
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy