Reklama

Intel: Czytanie w myślach i tania łączność 10 Gb/s

Podczas dziewiątego, corocznego dnia "Research at Intel" badacze z Intel Labs zaprezentowali kilkadziesiąt projektów badawczych związanych z komunikacją użytkowników z urządzeniami komputerowymi, zarządzaniem energią, "cloud computing", internetem, innowacyjnymi platformami i transportem.

Użytkownicy chcą w bardziej naturalny i wygodny sposób uzyskiwać dostęp do informacji przechowywanych w komputerach i urządzeniach mobilnych. Laboratoria Intela pracują nad nowymi sposobami interakcji z technologią. Specyficzne środowiska, w których przetwarzanie danych może nabrać nowego wymiaru - sale szkolne, domy, samochody - nie zawsze pozwalają wykorzystać tradycyjną klawiaturę i mysz.

Czytanie w myślach: idealny interfejs komputerowy

W projekcie prowadzonym wspólnie z Uniwersytetem Carnegie Mellon i Uniwersytetem w Pittsburghu laboratoria Intela badają, co można wywnioskować o kognitywnym stanie osoby z jej wzorca aktywności nerwowej. Projekt ten pozwoli ludziom bezpośrednio sterować komputerami i urządzeniami mobilnymi za pomocą myśli. Choć badania są wciąż w bardzo wczesnej fazie, to już pokazują, że interfejsy oparte na odczytywaniu myśli nie są tak nierealne, jak można by przypuszczać.

Reklama

Inteligentne "wyspy komputerowe"

Intel pokazał również nowy, prototypowy system, który łączy algorytmy wizyjne czasu rzeczywistego, kamery 3D i mikroprojekcję w celu szybkiego rozpoznawania oraz śledzenia fizycznych obiektów i gestów. Podczas demonstracji wyświetlano obrazy na codziennych domowych powierzchniach, takich jak blat kuchenny, aby utworzyć interaktywne "wyspy". Użytkownik mógł odtwarzać film podczas przygotowywania obiadu albo wyszukać i wyświetlić przepis bezpośrednio na blacie. System ten można łatwo zainstalować w każdym domu lub pokoju z wykorzystaniem niemal dowolnej poziomej lub pionowej powierzchni.

Dotykowa interakcja powierzchniowa z komputerami-tabletami

Technologia Portico umożliwia dotykową interakcję powierzchniową z komputerami-tabletami, rozpoznając i reagując na obiekty umieszczane na ekranie oraz na powierzchni wokół tabletu. Ponieważ rozwiązanie Portico używa kamer zamontowanych na tablecie, jest przenośne, ale nie ograniczone niewielkim rozmiarem ekranu. Prototyp Intel Portico używa 12-calowego tabletu i zapewnia obszar interakcji sześć razy większy od ekranu tabletu. System wizyjny Portico manipuluje danymi wejściowymi z dwóch kamer, aby stworzyć symulowany widok od góry na ekran i otaczającą powierzchnię.

Osobisty asystent wakacyjny

Projekt osobistego asystenta wakacyjnego bada sposoby gromadzenia i udostępniania informacji kontekstowych przy jednoczesnej ochronie prywatności użytkownika oraz jego danych. Intel przedstawił partnerstwo z firmą Fodor, w ramach którego wręczył urządzenie ponad 25 turystom zwiedzającym Nowy Jork. Doświadczenia użytkowników zostały zarejestrowane w urządzeniu i przesłane do chmury, po czym za zgodą każdego użytkownika utworzono i opublikowano wpis na blogu łącznie ze zdjęciami, mapami oraz łączami WWW.

Domowy robot-kamerdyner

Celem intelowskiego projektu Personal Robotics jest umożliwienie robotom funkcjonowania w środowiskach, w których przebywają ludzie, takich jak dom. Projekt wykorzystuje czujniki do budowania modeli świata oraz algorytmy do planowania ruchów, pozwalając robotom na wykonywanie użytecznych zadań w dynamicznych, zatłoczonych środowiskach domowych, co może przydać się szczególnie w opiece nad osobami starszymi. Inne zastosowania to m.in. automatyzacja domu i teleobecność.

Bezprzewodowe zasilanie - koniec baterii

Koszty, zasoby i komplikacje związane z zarządzaniem wieloma niekompatybilnymi przewodami, zasilaczami i innymi urządzeniami już teraz są koszmarem dla typowego użytkownika. Intel przewiduje, że zasilanie bezprzewodowe z czasem całkowicie wyeliminuje użycie baterii. Intel pokazał system zasilania bezprzewodowego, który dostraja się automatycznie, aby działać efektywnie przy różnych odległościach. Technologię tę można wykorzystać do ładowania baterii w laptopach, aparatach i telefonach komórkowych znajdujących się w pobliżu rezonatora nadawczego.

Samochód połączony z siecią

Aby dotrzymać kroku oczekiwaniom użytkowników i spełnić potrzeby związane z cyfrowym stylem życia, programiści i firmy motoryzacyjne potrzebują platform, które zapewnią ścisłą integrację wrażeń kierowców w domu, w biurze i w drodze. Na imprezie pokazano inteligentny samochód z nowymi funkcjami dodanymi przez badaczy:

- Wirtualny dostęp do samochodu: łączenie się z samochodem za pomocą netbooków i smartfonów w celu zdalnego uruchomienia silnika, wyregulowania temperatury w kabinie, oglądania obrazu z kamer samochodu, zamykania i otwierania drzwi oraz włączania i wyłączania alarmu. - Łączność między pojazdem a urządzeniami: samochód wyposażony w czujniki zderzeniowe i zbliżeniowe wysyła alarmy przez internet do podłączonych urządzeń, kiedy wykryje zderzenie albo obiekt w strefie nadzoru. Ponadto kamera nagrywa obraz i przesyła dane dochodzeniowe do ?chmury? do zarejestrowania, analizy i pobrania.

- Użycie widzialnego światła do wykrywania odległości od innych pojazdów oraz obiektów w ślepej strefie w celu alarmowania kierowców i zapobiegania wypadkom.

Chmura i Internet

Badacze Intela planują uporać się z zalewającą nas powodzią danych. Zamierzają przekształcić te dane we wzbogacone wrażenia internetowe, a jednocześnie zwiększyć możliwości mechanizmów chmurowych i magazynów danych, od których zależy funkcjonowanie internetu. Obecnie Intel uczestniczy w kilku projektach:

- Projekt OpenCirrus: współpraca pod kierunkiem Intela, HP i Yahoo, której celem jest stworzenie otwartego środowiska testowego o skali internetowej do badań nad chmurowym przetwarzaniem danych. Obecnie obejmuje ono 10 ośrodków na całym świecie.

- Interaktywna analiza dużych zbiorów danych: wykorzystuje środowisko testowe OpenCirrus do opracowania nowych narzędzi programowych, które sprawią, że interaktywna, skalowalna analiza ogromnych zbiorów danych stanie się równie prosta, jak korzystanie z arkusza kalkulacyjnego.

- Projekt Low-power Mobile Computer Vision pokazuje, że aplikacje wizyjne w urządzeniach mobilnych mogą stać się praktyczne dzięki chmurowemu przetwarzaniu danych - przenoszeniu obliczeń do procesorów w domu, biurze lub internecie.

Tworzenie i wizualizacja treści 3D

Zbiór projektów, których celem jest rozwój interaktywnych internetowych aplikacji 3D:

- Tworzenie i wizualizacja treści 3D: przyszłość trójwymiarowego internetu obejmuje naukową aplikację do wizualnego przetwarzania danych, która renderuje "cząsteczki w locie", aplikację do przeglądarki, która pozwala na renderowanie treści 3D w Wikipedii, oraz aplikację do przechwytywania ruchu, która odczytuje ruchy ludzkiego ciała.

- Wojny o wodę: ten projekt bada zastosowanie trójwymiarowych gier komputerowych w polityce środowiskowej. Pozwala członkom społeczności symulować problemy z zarządzaniem wodą w celu podejmowania lepszych decyzji i dokładniejszego modelowania ludzkich zachowań.

Light Peak: tania łączność 10 Gb/s

Light Peak to optyczna technologia wejścia-wyjścia, której pierwsza wersja zapewnia przepustowość 10 Gb/s i cztery kanały transmisji. Światłowód o średnicy ludzkiego włosa umożliwia przesyłanie danych przez bardzo cienkie, elastyczne kable, także łączenie standardowych urządzeń elektronicznych w celu uzyskania wyższej wydajności . Na przykład Biblioteka Kongresu zawiera 10 terabajtów informacji; technologia Light Peak -działająca z szybkością 10 miliardów bitów na sekundę - pozwoliłaby przenieść całą jej zawartość w ciągu zaledwie 17 minut.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama