Mac - komputer dla elity
Internauci korzystający z komputerów Apple są lepiej wykształceni i zarabiają więcej, niż ich "pecetowi" koledzy - wynika z raportu Nielsen/NetRatings. Użytkownicy Maców mają też większe doświadczenie w korzystaniu z Sieci - ponad połowa z nich surfuje już przynajmniej od 5 lat. Prawdopodobieństwo, że właściciel komputera Apple posiada swoją własną stronę WWW, jest aż o 58% większe niż w wypadku statystycznego internauty. Posiadacze komputerów Apple nieco częściej niż inni robią też zakupy w internecie. Choć Apple kontroluje niespełna 5% amerykańskiego rynku komputerów domowych, 8,2% Amerykanów korzystających z internetu w domu łączy się z pośrednictwem "jabłuszka".
Znaczące są również różnice w wykształceniu - aż 70,2% Mac-internautów posiada stopień uniwersytecki; dla wszystkich użytkowników Sieci w USA współczynnik ten wynosi 54,2%.
Powodami takich różnic jest przede wszystkim wyższa cena komputerów Apple oraz fakt, że Mac to symbol pewnego statusu społecznego (i nie chodzi tu tylko o finanse). Ponadto komputery Apple szczególnie często znajdują zastosowanie w branży graficznej i projektowej, więc ich użytkownicy siłą rzeczy odbiegają od komputerowej średniej.
Choć na raport należy patrzeć z przymrużeniem oka, lansowanie wizerunku posiadaczy komputerów Apple jako techno-elity to przede wszystkim sygnał dla producentów i usługodawców, dla których właściciele Maców stanowią wyjątkowo atrakcyjny cel. Można też dopatrywać się związków pomiędzy publikacją Nielsen/NetRatings a uruchomioną niedawno przez Apple agresywną kampanią reklamową, mającą na celu przekonanie dotychczasowych posiadaczy komputerów PC do zalet Maców. Towarzyszą temu obniżki cen, którym Apple z reguły jest niechętne. Na stronie internetowej firmy można znaleźć także "prawdziwe historie" ludzi, którzy zmienili platformę.
Oczywiście przedstawiciele Nielsen/NetRatings zapewniają, że nie istnieje żaden związek pomiędzy publikacją raportu a faktem, że Apple Computers jest jednym z klientów firmy.
(4D)