Pracodawcy nie chcą komputerowych analfabetów

Ponad połowa pracodawców przy ocenie kandydata do pracy zwraca uwagę na umiejętność posługiwania się komputerem - wynika z najnowszego badania MS Indeks.

article cover
AFP

Podczas 15 edycji badania w sektorze małych i średnich firm pytanie dodatkowe brzmiało: "Czy przyjmując do pracy nowego pracownika sprawdzasz, czy napisał w swoim CV, że umie posługiwać się komputerem?". Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) odpowiedziała, że jest to istotny czynnik oceny kandydata.

Prawie trzecia część respondentów sprawdza, czy kandydat zawarł w swojej aplikacji informację na temat umiejętności związanych z korzystaniem z komputera, nawet jeżeli nie jest to wymóg konieczny do pracy na danym stanowisku. Co ósmy ankietowany nie sprawdza informacji na temat umiejętności komputerowych w CV zakładając, że każdy umie posługiwać się komputerem w zakresie potrzebnym do pracy na zwykłym stanowisku biurowym.

Tylko 4 proc. pracodawców zakłada, że pracownika można przyuczyć do obsługi komputera na stanowisku pracy. O szkoleniach z zakresu podstawowych umiejętności komputerowych myśli niespełna 1proc. badanych.

Dla porównania - w badaniu ubiegłorocznym zdecydowana większość (88 proc.) ankietowanych oczekiwała od nowych pracowników umiejętności posługiwania się podstawowym oprogramowaniem do pracy biurowej. 6 proc. ankietowanych (czyli jeden na 15 potencjalnych pracodawców, ale i tak więcej niż w tym roku) zakładało, że nowy pracownik może nie mieć oczekiwanych umiejętności informatycznych i można go wyszkolić w pracy.