Ugoda HP z Action i AB i pozew przeciwko Black Point
HP zawarło ugody ze spółką Action S.A., dystrybutorem polskiej marki ActiveJet, oraz ze spółką AB S.A., dystrybutorem polskiej marki TB Print. Ugoda ta dotyczy sprzedaży wkładów atramentowych naruszających prawa własności intelektualnej wynikające z patentów HP - podało w informacji prasowej HP. Jednocześnie Hewlett Packard złożyło pozew przeciwko spółce Black Point S.A - mamy oficjalny komentarz firmy w tej sprawie.
W ramach ugody Action i AB przyznały, że patenty HP są ważne i podlegają ochronie. Action i AB zobowiązały się do zaprzestania sprzedaży wkładów atramentowych naruszających prawa własności intelektualnej HP, zarówno na terenie Polski, jak i innych krajów, w których spółki te prowadzą swoją działalność. Action zwróciła HP część kosztów związanych z dochodzeniem przez HP swoich praw. W ugodzie pomiędzy HP i AB zawarto postanowienie o zniszczeniu wszelkich zapasów produktów posiadanych przez AB, które naruszają prawa własności intelektualnej wynikające z patentów HP. Ugody ze spółkami Action i AB obejmują znaczną liczbę wkładów atramentowych, a w tym: HP 21, HP 22, HP 27, HP 28, HP 56, HP 57, HP 300, HP 301, HP 336, HP 337, HP 338, HP 339, HP 342, HP 343, HP 344, HP 350, HP 351 i HP 901. Poza obszarem Polski wkłady atramentowe HP 300, HP 301, HP 336, HP 337, HP 338, HP 339, HP 342, HP 343, HP 344, HP 350 i HP 351 mogą występować pod innymi numerami produktów.
- Rozwój oraz wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów to podstawa działalności HP. Musimy podejmować kroki prawne w celu ochrony naszych nowatorskich technologii - powiedział Matthew Barkley, dyrektor ds. ochrony własności intelektualnej i marki HP w dziale druku i komputerowych systemów osobistych (PPS). "HP zamierza kontynuować monitorowanie rynków na całym świecie, aby zabezpieczyć korzyści czerpane z inwestycji technologicznych na rzecz klientów, partnerów i akcjonariuszy."
Ponadto, w ramach szerszego programu dochodzenia praw własności intelektualnej wynikających z patentów w Polsce, HP złożyło pozew przeciwko spółce Black Point S.A., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich, dotyczący sprzedaży wkładów atramentowych naruszających prawa własności intelektualnej wynikające z patentów HP. HP wyraża przekonanie, że pozostałe etapy sporu będą skutkowały decyzjami korzystnymi dla ochrony patentów HP.
Poniżej prezentujemy oficjalny komentarz Black Point S.A:
"W swojej 25 letniej historii, firma Black Point, zawsze ze szczególną starannością dbała o przestrzeganie praw patentowych i zasad uczciwej konkurencji. Nasza firma nie wprowadza do obrotu produktów naruszających prawa patentowe producentów drukarek ani nie posiada ich w magazynie. Potwierdziła to wizja lokalna przeprowadzona przez komornika sądowego w towarzystwie przedstawiciela HP w czerwcu 2012 roku. Zarzuty formułowane przez HP odrzucamy w toczącym się procesie.
Jednocześnie Black Point, jako polski producent materiałów alternatywnych, dysponujący opatentowaną technologią produkcji i własnym parkiem maszynowym, uznaje wagę i znaczenie praw patentowych i gotów jest wspierać działania producentów drukarek w tym zakresie. Z tego względu odpowiedzieliśmy pozytywnie na propozycję HP z listopada 2012 r., aby spór sądowy zakończyć polubownie i zmierzamy do zawarcia porozumienia w tym zakresie.
Warto zaznaczyć w tym miejscu, że firma HP przez lata tolerowała niewłaściwe praktyki dużych i małych dystrybutorów swoich materiałów, polegające na wprowadzaniu na polski rynek dalekowschodnich produktów, naruszających prawa patentowe tego producenta. Doprowadziło to do zapewnienia tym produktom znaczącego udziału w rynku materiałów eksploatacyjnych do drukarek.
Dodatkowo informujemy, że Black Point opiera się w swojej działalności głównie na reprodukcji zużytych wkładów do drukarek, który to proces nie tylko nie narusza praw patentowych, lecz także chroni środowisko naturalne - uwalnia je od milionów sztuk odpadów w postaci zużytych kartridży. Tym samym jesteśmy w stanie zaopatrywać naszych partnerów handlowych, a pośrednio i użytkowników, w bezpieczne patentowo i ekologiczne produkty".
Piotr Kolbusz, prezes Black Point S.A.