Boeing i NASA przekładają start kapsuły Starliner na 2022 rok - SpaceX niepokonane

Start kapsuły Boeing CST-100 Starliner w ramach misji Orbital Flight Test-2 (OFT-2) został oficjalnie przełożony na pierwszą połowę 2022 roku - poinformował Boeing i NASA. Inżynierowie nadal pracują nad rozwiązaniem problemów dotyczących zaworów systemu napędowego.

Kapsuła Boeing CST-100 Starliner
Kapsuła Boeing CST-100 Starlinermateriały prasowe

"Jest to złożony problem dotyczący niebezpiecznych elementów i skomplikowanych obszarów statku kosmicznego, do których uzyskanie dostępu nie jest łatwe" - skomentował sytuację Steve Stich z NASA w oficjalnym oświadczeniu agencji.

Kapsuła Starliner z manekinem testowym na pokładzie miała pierwotnie polecieć 30 lipca na ISS w ramach próbnej misji Orbital Flight Test 2. Plan zakładał wyniesienie  kapsuły przez rakietę Atlas V  z przylądka Canaveral na Florydzie. Lot początkowo nie doszedł do skutku z powodu problemów na ISS, kilka dni później okazało się, że Boeing odkrył nieoczekiwane problemy z zaworach układu napędowego, Start odwołano. Dzisiaj wiadomo, że Boeing i NASA nie poradziły sobie z tą kwestią.

"Bezpieczeństwo statku kosmicznego Starliner, naszych pracowników i członków załogi jest priorytetem numer jeden dla całego zespołu" - powiedział John Vollmer w oficjalnym oświadczeniu.

Boeing nie jest zatem w stanie dogonić lidera rynku, SpaceX, którego kapsuła Crew Dragon odbyła udane loty załogowe i bezpiecznie wróciła na Ziemię.

Kapsuła Boeinga - co o niej wiemy

Boeing CST-100 Starliner
Boeing CST-100 StarlinerAFP

Boeing CST-100 Starliner, to kapsuła wielokrotnego użytku, która została wyprodukowana przez Boeinga w ramach programu NASA Commercial Crew Development. Głównym celem konstrukcji jest transport załogi do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz innych, prywatnych stacji kosmicznych, które powstaną w przyszłości.

Kapsuła Starliner posiada średnicę o wielkości nieco ponad 4,5 metra i tym samym jest większa niż moduł dowodzenia Apollo, ale mniejsza niż kapsuła Orion. Boeing CST-100 Starliner ma pomieścić w środku załogę liczącą do siedmiu osób. Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby mogła pozostać na orbicie przez okres do siedmiu miesięcy - z możliwością ponownego użycia do dziesięciu misji. Boeing CST-100 Starliner jest kompatybilna z rakietami nośnymi Atlas V, Delta IV, Falcon 9 oraz Vulcan. Kapsuła otrzymała wielokrotne rundy finansowania ze strony NASA opiewające na kilkaset milionów dolarów.

SpaceX wypuszcza na orbitę kolejnych 60 satelitów StarlinkAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas